Gå til sidens hovedinnhold

Togtrafikken automatiseres - uvisst hvor mange ansatte som må gå i Mosjøen: – Vi er i en prosess for å finne alternative løsninger

– Med det det nye signalsystemet blir togtrafikken fjernstyrt og da vil det ikke lenger være behov for manuell trafikkavvikling ved stasjonen i Mosjøen og ved andre stasjoner på Nordlandsbanen sier Liv Tone Otterholt, kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR.

For abonnenter
Helgeland

[HELGELENDINGEN] Hun legger til at Bane Nors ansatte har kompetanse som er svært viktig for selskapet.

– Vi er nå inne i en prosess for å finne alternative løsninger for de ansatte, svarer Otterholt på spørsmål om hvor mange ansatte som må gå ved stasjonen i Mosjøen når det nye systemet settes i drift.

Trafikkstyrere

Helgelendingen var fredag i kontakt med flere ansatte i Bane NOR. Så godt som alle viste til Otterholt for kommentarer til saken. En tidligere Bane Nor-ansatt understreker imidlertid at det etter hans syn alltid vil være behov for ansatte som kan ta seg av uforutsette hendelser på banestrekninga, etter lynnedslag for eksempel.

Vedkommende understreker at det er de såkalte trafikkstyrerne som i første omgang rammes og overflødiggjøres når det nye digitaliserte systemet settes i drift. Det er trafikkstyrerne som i dag gir kjøretillatelse og grønt lys for togenes videre ferd gjennom nordlandsnaturen.

Først ut

Nordlandsbanen nord – fra Grong til Bodø er sammen med nordre del av Gjøvikbanen de første strekninger om som skal klargjøres når landets jernbane nå digitaliseres. Stortinget ga klarsignal til storsatsingen som etter hvert har fått ei kostnadsramme på 25 milliarder kroner.

Av en oversikt fra Bane NOR framgår det at det at 4200 kilometer jernbanespor skal oppgraderes mens 75 prosent av de ansatte vil trenge opplæring før det nye systemet tas i bruk.

Første verdenskrig

Ifølge en faktaartikkel på Bane Nors nettsider er de fleste signalanlegg i Norge svært gamle og bygget med releteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Mange av anleggene ble installert allerede på femtitallet. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Enkelte strekninger kan dateres helt tilbake til 1950-tallet.

Otterholt legger ikke skjul på at det er store forventninger til utbyggingen som nå pågår. Hun sier at implementering av det nye systemet allerede har nådd krysningssporet ved Eiterstraum, og at det nå er strekningen Eiterstraum – Mosjøen som gjelder.

Otterholt understreker at hensikten med oppgraderingen som nå pågår er å gi de reisende en bedre togopplevelse, samt å sikre en smidigere framføring av både passasjerer og gods.

Kommentarer til denne saken