Træna oppdaget de nye fergeplanene ved en tilfeldighet - reagerer sterkt: – Vil være en katastrofe for oss

DEL

Det er i en pressemelding fra Træna kommune det fremgår at kommunen fremgår at kommunen reagerer sterkt på de nye rutene som skal tre i kraft fra 1. september av.

Kommunen opplyser at de ikke har blitt informert om planene, men kom over disse etter at en privatperson kom over anbudet. Formannskapet i kommunen har gjennomført et skypemøte med samferdselsråden og samferdselssjefen 16. april, det var da neste 14 dager etter at anbudet ble lagt ut på Doffin.

– Informasjon til de involverte kommunene før et anbud legges ut er tydeligvis ikke rutine hos NFK. Dette er en uakseptabel fremgangsmåte å presentere et ruteopplegg på, kommunen og Nordlandfylkeskommune (NFK) skal være lagspillere og ikke motspillere, uttaler ordfører Jan Helge Andersen i Træna i pressemeldingen, og fortsetter:

– Formannskapet og mange med oss er skuffet. Vi hadde håpet at NFK skulle snu og forstå at dersom Trænasamfunnet skal fortsette å være et samfunn for framtiden, så må vi ha god kommunikasjon. Men slik ser ikke fylkesrådet det, og med sitt vedtak 31. mars 2020 setter de nok en spiker i kista for Træna - og da spesielt Selvær, som mister hurtigbåtanløp 10 måneder i året. Træna har det siste året mistet flere barnefamilier, og med dette er jeg smertelig redd for at flere følger etter. I dag kan man reise nesten i ett til fylkeshovedstaden, også fra Selvær. Men fra i høsten så vil en tur til Bodø fra Selvær ta 18 timer tur/retur. Selværingene må starte sin reise kl 04:55 (med et forbehold at fergerutene ikke endres vesentlig i forhold til hva som er forespeilet oss) og være tilbake i Selvær ca. kl 22:30. Det sier seg selv – hvem orker å bo slik til at man må bruke 18 timer på en tur for eksempel til kontroll på sykehus i Bodø. Selværsamfunnet er ofret på bekostning av at andre skal få flere anløp og dette er uakseptabelt.

Nå krever Træna kommune at Træna/Lurøy-sambandene i framtiden betjenes med tre ferger, også i de neste årene.

– Noe annet vil være en katastrofe for oss som ønsker å bo og leve av havet. Det er her verdiene skapes, og disse verdiene må ha en «motorvei» inn til fastlandet og markedene både i Norge og resten av verden. Det er da utopi å tro at to ferger skal kunne gjøre samme jobben som tre, uttaler Andersen.


Les hele pressemeldingen her:

I går 16. april hadde formannskapet i Træna kommune Skype-møte med samferdselsråden og samferdselssjefen vedrørende nye ruter som skal tre i kraft 1. september. Dette møtet skjer da nesten 14 dager etter at anbudet ble lagt ut på Doffin. Hadde det ikke vært for at en privatperson kom over anbudet, ville det muligens vært ukjent for kommunen fortsatt. Informasjon til de involverte kommunene før et anbud legges ut er tydeligvis ikke rutine hos NFK. Dette er en uakseptabel fremgangsmåte å presentere et ruteopplegg på, kommunen og Nordlandfylkeskommune (NFK) skal være lagspillere og ikke motspillere.

Formannskapet og mange med oss er skuffet. Vi hadde håpet at NFK skulle snu og forstå at dersom Trænasamfunnet skal fortsette å være et samfunn for framtiden, så må vi ha god kommunikasjon. Men slik ser ikke fylkesrådet det, og med sitt vedtak 31. mars 2020 setter de nok en spiker i kista for Træna - og da spesielt Selvær, som mister hurtigbåtanløp 10 måneder i året. Træna har det siste året mistet flere barnefamilier, og med dette er jeg smertelig redd for at flere følger etter.

I dag kan man reise nesten i ett til fylkeshovedstaden, også fra Selvær. Men fra i høsten så vil en tur til Bodø fra Selvær ta 18 timer tur/retur. Selværingene må starte sin reise kl 04:55 (med et forbehold at fergerutene ikke endres vesentlig i forhold til hva som er forespeilet oss) og være tilbake i Selvær ca. kl 22:30. Det sier seg selv – hvem orker å bo slik til at man må bruke 18 timer på en tur for eksempel til kontroll på sykehus i Bodø. Selværsamfunnet er ofret på bekostning av at andre skal få flere anløp og dette er uakseptabelt.

NFK satte ny hurtigbåt i bestilling i 2019 til en prislapp på 117 millioner. Træna var tidlig ute og krevde at båten måtte bygges slik at den tålte å gå over Trænfjorden en vinterdag med bølger opp til 4 meter, og dette fikk vi gjennomslag for. Gleden var stor, men dog kortvarig. Hvorfor skal NFK bruke 117 millioner på en båt som ikke skal ha hjemmehavn i Træna kommune, foruten 6 måneder nårdet er sommer og sol, og stort sett rolige vær- og bølgeforhold over Trænfjorden?

Nå har fylkestinget gjort vedtak i 2017 om at de tre fergene i Træna/Lurøy-bassenget skal bli til to fra 2021-2022. Først var Helgelandspendelen på høring før jul 2019, og nå skal også fergerutene komme på høring denne våren. Kommunen får høring på hurtigbåtruten, uten at vi vet hvordan av resten av rutetilbudet vil bli, og når hurtigbåtruten er spikret så vil NFK kom med resten. Vi frykter det verste –for hva mer vil NFK kutte og ta fra oss som har minst fra før. Vi var godt fornøyde med det tilbudet som vi har hatt, og er vant med at båter kan bli kansellert på grunn av været – for været vet vi at ingen får gjort noe med.

Træna kommune krever at Træna/Lurøy-sambandene i framtiden betjenes med tre ferger, også i de neste årene. Noe annet vil være en katastrofe for oss som ønsker å bo og leve av havet. Det er her verdiene skapes, og disse verdiene må ha en «motorvei» inn til fastlandet og markedene både i Norge og resten av verden. Det er da utopi å tro at to ferger skal kunne gjøre samme jobben som tre.

Jan Helge Andersen

Ordfører

Træna kommune

Artikkeltags