Nei, PLU sniker ikke i køen. PLU, Henrik Johansen, fagmiljø, departement og statsråd Dale kvitterer ut akkurat slik de skal, slik det er forventa og i henhold til det som er bestemt

Pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana og på Helgeland. Erik Wulfsberg, Aino Olaisen, Henrik Johansen,

Pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana og på Helgeland. Erik Wulfsberg, Aino Olaisen, Henrik Johansen, Foto:

Sjefredaktør Marit Ulriksen tar for seg det historiske flyplassvedtaket i Ukeslutt.

DEL

Ukeslutt30. mars 2007 skrev vi om storflyplassplanene for aller første gang. Da presenterte Polarsirkelen Lufthavn (PLU) prosjektet og ambisjonen var at den første store flymaskinen skulle lande på Hauan i 2010.

Slik gikk det som kjent ikke, dette har tatt adskillig lengre tid, og det har vært en tålmodighetsprøve av de sjeldne for dem som seriøst har jobba fram dette prosjektet.

I front har Henrik Johansen stått. Han har stått støtt i flyplasstormen år ut og år inn, og innimellom må det ha framstått som nesten umulig å få dette prosjektet landa. Til tider har det blåst så kraftig rundt ham og prosjektet, at jeg har tatt meg i å spekulere på hvorfor i all verden han har giddet.

(Saken fortsetter under bildet)

For sterke krefter har over lang tid lagt ned en betydelig innsats for å motarbeide og trenere PLU sine planer.

Nyheten om at samferdselsminister Jon Georg Dale har gitt klarsignal til at PLU får anledning til å lyse ut en anbudskonkurranse var knapt sluppet før de ivrigste var i gang. Igjen.

De som er overraska over dette, Isaksen inkludert, kan med respekt å melde ikke ha fulgt spesielt godt med i timen.

I Vefsn kom helt oppskriftsmessig Espen Isaksen, direktør i MON, raskt på banen og proklamerte at «intet er nytt under solen». Han var også overraska over at ministeren sier ja til at det kan lyses ut et anbud for Hauan.

De som er overraska over dette, Isaksen inkludert, kan med respekt å melde ikke ha fulgt spesielt godt med i timen.

Dette er nemlig ei naturlig oppfølging av vedtaket i Nasjonal Transportplan (NTP) om raskest mulig oppstart av Polarsirkelen lufthavn med lokale midler. Det er snart to år siden det ble klart. I stortingsmeldinga om NTP 2018–2029 er det satt av et statlig bidrag på 1,47 milliarder til ei ny lufthavn ved Mo i Rana i andre del av planperioden. Dette er penger som skal fases inn i perioden 2024-29, samtidig som det legges til grunn at inntil 600 millioner kroner av midler fra Rana kommune og privat næringsliv skal gi oppstart raskest mulig. Raskest mulig, altså!

Dette har de aller, aller fleste fått med seg. Likevel har det helt siden regjeringa bestemte at Norges neste store lufthavn skal bygges i Rana ved at kommunen og et framoverlent regionalt næringsliv forskutterer midler, vært framstilt som om at PLU får anledning til å snike i køen.

Jeg pleier vanligvis å avstå fra å kommentere eller trekke fram det andre mediehus publiserer, eller det mine redaktørkolleger i andre helgelandsaviser måtte mene om forskjellige saker. Nå gjør jeg et unntak

Nei, PLU sniker ikke i køen. PLU, Henrik Johansen, fagmiljø, departement og statsråd Dale kvitterer ut akkurat slik de skal, slik det er forventa og i henhold til det som er bestemt. Det har riktignok tatt noe lengre tid enn både jeg og mange har satt pris på, men nå lyses anbudskonkurransen ut og prosjektet er enda et steg nærmere fullføring. Det er slett ikke alle fornøyd med. Det må ha vært en særlig tung tirsdag for alle dem som har lagt ut snubletråder og drevet aktiv lobbyvirksomhet mot et allerede vedtatt prosjekt, eller som noen ville sagt det, har fortsatt å bære havre til en død hest.

Jeg pleier vanligvis å avstå fra å kommentere eller trekke fram det andre mediehus publiserer, eller det mine redaktørkolleger i andre helgelandsaviser måtte mene om forskjellige saker. Nå gjør jeg et unntak, for når det i Helgelendingen påstås at det som har muliggjort utlysninga av anbudskonkurransen er kompiskjøring og lobbyisme av verste sort, vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Det er å håpe at samferdselsminister Jon Georg Dale får med seg at han beskyldes for «kompiskjøring» når han følger opp et stortingsvedtak. Og når det gjelder «lobbyisme av verste sort», så er det meget mulig at de som trenerte Hauan-planene i drøye ti år stiller sterkt i akkurat den klassen.

Henrik Johansen og PLU har på en bemerkelsesverdig måte gjennom snart 12 år klart å bevare ei konstruktiv holdning i arbeidet som nå bærer frukter

God grunn til å trekke på smilebåndet er det for øvrig når Helgelands Blad på lederplass bringer følgende til torgs etter anbudskonkurransenyheten: Vi har blitt vant til at «nyheter» om flyplass i Rana, fra Rana, må oversettes til norsk, og deretter vaskes for all PR-sminke som er påført for millioner av kroner. Ikke ulikt sportsrevyen i Nord-Korea.

PLU og de som jobber for å realisere planene om en storflyplass på Helgeland, forsøkes marginalisert ved at de blant annet i NRK Nordland nesten konsekvent omtales som «flyplassentusiastene på Helgeland». Det er mer enn betimelig å minne om at Norges neste storflyplass har forankring langt utafor Helgeland, og hos langt flere enn noen lokale entusiaster. I regjeringa for eksempel, som har gjort det klart at spaden raskt skal i jorda på Hauan og at det skal legges opp til ei sammenhengende bygging av den nye storflyplassen.

Henrik Johansen og PLU har på en bemerkelsesverdig måte gjennom snart 12 år klart å bevare ei konstruktiv holdning i arbeidet som nå bærer frukter. For hver viktig milepæl som passeres, kommer konsekvent og helt som forventa flyplassmotstanderne på banen. I så måte, for å bruke Isaksens ord, er intet nytt under solen i denne runden heller. Men når den første maskinen tar av fra Mo i Rana Lufthavn, Steinbekkhaugen, og stiger mot solen, så kommer noen til å stå igjen på rullebanen. Og mulig de da vil tenke at det kanskje hadde vært bedre å bidra til utvikling i regionen i stedet for å kjempe mot.

Marit Ulriksen, sjefredaktør Rana Blad

Artikkeltags