Fem måneder etter flyulykken i Beiarn i Nordland der fire personer mistet livet, har USAs forsvar konkludert med at feil gjort av piloten var årsaken.
– Etterforskningen har konkludert med at årsaken til flyulykken var pilotfeil, skriver US Marines i en pressemelding søndag ettermiddag, ifølge NRK.
Flyet av typen V-22 Osprey styrtet i Beiarn i Nordland fredag 18. mars da det var på et treningsoppdrag som del av Nato-øvelsen Cold Response. Flyet lettet fra Bodø og skulle gjennomføre en treningsflygning, før retur til Bodø.

Flyvraket i Beiarn ligger under en meter med snø - vil etter hvert bli flyttet til USA
Mistet fart og høyde
Pilotens handlinger under flygingen, eller mangel på handlinger, var den direkte årsaken til ulykken, heter det i rapporten. Det skrives også at det ikke er kjent hvem av de fire om bord i flyet som var pilot.
Datamateriale fra flyet viser at det først tok en venstresving med 68 graders krengning. Flyet mistet da fart og høyde. Siden overkorrigerte piloten med en høyresving med 89 graders krengning «som flyet ikke kunne gjenopprette fra», ifølge rapporten fra det amerikanske forsvaret.
Før venstresvingen hadde flyet en høyde på 170 meter over bakken. Høyresvingen på nær 90 graders krengning førte til et tap av høyde på så mye som 20 meter i sekundet. Høyresvingen ble gjennomført med en fart på rundt 370 kilometer i timen. Noen sekunder senere styrtet flyet i Gråtådalens østvegg.

Her er det første fotoet fra havaristedet i Beiarn - frigitt med samtykke fra det amerikanske forsvaret
Andre faktorer
Det er det amerikanske forsvaret som har ledet etterforskningen etter ulykken. En representant fra det norske forsvaret har også deltatt i etterforskningen.
I tillegg til pilotfeil har de undersøkt flere andre faktorer som årsak til ulykken, blant annet værforhold, prosedyrer for flyging i lav høyde, feil knyttet til vedlikehold og registrering av denne og erfaring med å fly i fjellandskap.
– Det er konkludert med at ingen av de fem faktorene var direkte eller medvirkende årsak til ulykken, heter det i rapporten.
