Både Kai Henriksen og Bjørnar Skjæran har en jobb å gjøre for å få flyplassaka på skinner i sine egne parti

Fylkesleder for Nordland AP, Bjørnar Skjæran. Foto: Arne Forbord

Fylkesleder for Nordland AP, Bjørnar Skjæran. Foto: Arne Forbord

Artikkelen er over 3 år gammel

Rana Blad mener verken Henriksen eller Skjæran har nevneverdig grunn til å slå seg hardt på brystet i denne saka.

DEL

MeningerDenne uka barket to lokalpolitiske størrelser sammen i den betente og delikate flyplasstriden på Helgeland. Kamphanene er ingen ringere en Høyres Kai Henriksen fra Rana og Lurøy Arbeiderpartis Bjørnar Skjæran. Begge sittende ordførere på tur over fra kommune- til fylkespolitikken.

Opptakten til at harde ord falt dem imellom var to ting. Det ene at Arbeiderpartiets fylkesråd for plan- og økonomi, Knut Petter Torgersen fra Vefsn, i et intervju i avisa Helgelendingen nylig ga uttrykk for at han ville kjempe mot en storflyplass i Rana. Det andre var Nordland Arbeiderpartis formuleringer i sitt gjeldende partiprogram angående framtiden til kortbanenettet i Norge og på Helgeland.

LES MER (RB PLUSS): Kai Henriksen mener Ap sender tvetydig signaler om storflyplass på Hauan

LES MER: Når Kai Henriksen nå skyter mot Nordland Arbeiderparti, skyter han egentlig mer mot egen regjering

LES MER: Som leder av Nordland Arbeiderparti oppfordrer jeg Bjørnar Skjæran om å rydde opp i egne rekker

Samlet mener Kai Henriksen at dette sår tvil om hvor Arbeiderpartiet står når det kommer til realisering av en stor flyplass på Hauan. At Arbeiderpartiet regelrett ble beskyldt for å være tvetydige, falt naturlig nok Bjørnar Skjæran tungt for brystet. Fylkestingets vedtak som tar for seg Hauan-prosjektet er imidlertid klare nok. De har begge partiene vært med å stemme fram. Bjørnar Skjæran levner ingen tvil om hvor hans parti står i den saka, på tross av Torgersens uttalelser.

Sitat 

En uvanlig kvass Kai Henriksen kan på sin side ha mye rett i at Arbeiderpartiet i fylket burde holde orden i rekkene sine overfor solospillere som Torgersen. Han har til en viss grad også rett i at samme partis programformulering kan tolkes som uklar sett opp mot de vedtak som er gjort av sittende fylkestingsflertall i flyplassaka. Vårt hovedanliggende er at begge kamphanene her hadde tjent stort på å dempe seg en smule. Ingen av dem har nevneverdig grunn til å slå seg hardt på brystet i denne saka. Årsaken til det er at verken Høyre eller Arbeiderpartiet sentralt, enten vi snakker om Erna eller Jonas, har vært overtydelige på hvor flyplassaka på Helgeland står politisk for tiden.

Svaret vi får fra alle politiske leire når spørsmål om flyplassen stilles er det samme; De venter på Urbanet-rapporten, samfunnsøkonomiske analyser, Avinor og vi vet ikke hva. Ingen vil si noe forpliktende ut over det som allerede er sagt, ei heller samferdselspartiet Fremskrittspartiet, anført av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Både Kai Henriksen og Bjørnar Skjæran har en jobb å gjøre for å få flyplassaka på skinner i sine egne parti. Vi merker oss dessuten at Torgersen ble partipisket på plass senere denne uka. Men krangel mellom Kai og Bjørnar på dette nivået tjener verken dem, partiene deres eller flyplassaka, selv om det valgkamp.

LES MER (RB PLUSS): Fylkesråd Torgersen har forandret ordlyden: Jeg har til og med sagt at Rana trenger en ny flyplass

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags