Samferdselsløfter, valgkamp og veimilliarder

 Illustrasjonsfoto: Arne Forbord

Illustrasjonsfoto: Arne Forbord

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LeserbrevHvor mye har du, hvor mye ga du bort, hvor mye fikk du igjen.

Denne leken som vi lekte med å ha sand i hendene, mens vi sa: så mye har vi. Så kastet vi sanden opp i luften og sa: så mye ga vi bort. Deretter fanget vi sanden som dalte ned og viste fram det som lå igjen oppå håndbaken: Så mye har vi igjen. Denne leken lekte vi som barn når vi ikke hadde noe annet å foreta oss.

Det er ikke fritt for erfaringer fra valgkamp, politikkens ord versus handlinger har gjort meg ganske desillusjonert fra tid til annen. Og repetisjonen er like klar hvert 2. og 4. år. Jeg husker tilbake til valget 2011. Om våren ønsket jeg at vi satte punktum for flere utredninger av bru over Morfjorden – en bruløsning som ville gi en innkorting av veien tilsvarende kjøretid på 6-8 min. Kostnadene ville bli fem ganger dyrere enn en utbedring av veien. Likevel bruktes millioner på utredning, kun Venstre var imot. Det ble spådd politisk død og begravelse som belønning for en slik obstanasighet. Like etter valget kom de andre partiene på banen og skrinla prosjektet!

I juni vedtok flertallet i fylkestinget å gå videre med planene om en tunnel under Alstenfjorden, med kostnad på 5,5 mrd. Dette skulle eliminere avstand på to av ferjestrekningene mellom Herøy-Søvik og Bjørn-Dønna – strekninger som utgjør ca. 25 min eller båt ca12 minutter i et helårig smult farvann, og det er ikke akkurat folketette områder vi snakker om, og mange øyer gjør det nødvendig med opprettholdelse av ferjetilbud likevel. Med et etterslep beregnet til 8 mrd., flere prioriterte prosjekt i Nordland som ikke er finansiert og løst synes dette som et ganske opplagt spill for galleriet. Da sies det at Staten skal bidra – det sa både Høyre, FRP og AP.

Hvor mye midler regner dere med skal overføres til Nordland fra Staten? Eller spurt på en annen måte. Skal det brukes mindre på kollektivtransport, på eksisterende ferjer, på prioriterte prosjekt, på sikkerhetstiltak i tunneler?

Nå står vi foran et nytt fylkestings- og kommunevalg. Erna Solberg gjester Vesterålen og lover å be Vegvesenet starte utredning av tunnel under Hadselfjorden. Beregnet kostnad 2 mrd. Dette er et alternativ som ble valgt bort av Stortinget, under ei borgerlig regjering til fordel for LOFAST. Det var harde forhandlinger og miljøene i Hadsel var på banen, For å bøte på situasjonen fikk Hadsel løfte om å beholde helårig ferjetilbud mellom Melbu og Fiskebøl. Noe måtte da ofres, noe måtte man vise til at man oppnådde. Det var da man tok fram ferjeforbindelsen Skutvik, Skrova, Svolvær. Kjell Opseth hadde forberedt oss på at dersom dagens trase for Lofast ble valgt, ville man få noe redusert tilbud på denne strekningen. Dersom tunnel under Hadselfjorden ble valgt, ville tilbudet være uforandret. Hamarøy kommune ble holdt utenfor denne behandlingen og var ikke høringsinstans. Denne historia er kjent og jeg skal ikke si mer om dette nå, men det er fortsatt merkelig at man legger ned et nødvendig og lite kostnadskrevende ferjetilbud – forlengelsen mellom Skrova til Skutvik.

Også Aps Hadia Tajik og Erik Sivertsen kommer med samferdselsløfter på fylkeskommunale veier. Steigen og Bodø skal knyttes bedre sammen med nye ferjestrekninger.

Løftene om tunneler, en i sør og en i nord, er beregnet til 7,5 mrd., Jeg vil derfor utfordre Høyre, til AP, til FRP:

Hvor mye midler regner dere med skal overføres til Nordland fra Staten? Eller spurt på en annen måte. Skal det brukes mindre på kollektivtransport, på eksisterende ferjer, på prioriterte prosjekt, på sikkerhetstiltak i tunneler? Hvor mye har vi igjen når løftene skal oppfylles? Hvor mye skal omprioriteres, hvor mange båt- og ferjeruter skal legges ned, hvor høye billettpriser skal betales?

Vegvesenet vil nok levere. Det vi vil sitte igjen med, er nye utredninger som det har kostet millioner å produsere, samt fortsatt mange uløste prosjekt.

May Valle

Nordland Venstre, gruppeleder og 3.-kandidat til fylkestingsvalget

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags