Gå til sidens hovedinnhold

Vefsninger og andre helgelendinger kommer til å bruke den nye flyplassen uansett hva lederen i Dønna SV måtte mene om saken

Hvis flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen blir lagt ned, så er det for at menneskene i de kommunene disse 56 brevskriverne kommer fra rett og slett slutter å bruke dem. Det kommer i så fall til å skje fordi tilbudet på den nye storflyplassen er mer tiltrekkende, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

56 partilag. Intet mindre altså.

56 partilag på Helgeland går nå sammen om et felles brev hvor de ber Stortinget presisere at ranaprosjektet gjelder for kun ranaregionen.

For ordens skyld så framkommer frasene «Helgeland» og «ranaprosjektet» i denne sammenheng opprinnelig i vår søsteravis Helgelendingen, som altså bringer nyheten om at de 56 partilagene har noe på hjertet om «ranaprosjektet». Og «ranaprosjektet» er altså Norges neste storflyplass som det er vedtatt skal bygges i Mo i Rana. Det har også det samme Stortinget, som nå får brev, for lengst vedtatt. Det har også vedtatt at flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen skal bestå, bare for å gjenta dette. Enda en gang.

Les også

56 politiske partilag på Midt- og Sør-Helgeland ber Stortinget presisere at ny storflyplass gjelder for kun ranaregionen

«Helgeland» brukes for øvrig igjen på et ikke lite frekt vis. De 56 partilagene kommer ikke fra Helgeland, men utelukkende fra kommuner sør for Korgfjellet. Det har vi tiltro til at et oppegående storting merker seg.

Ellers så brukes samme taktikk fra den sørlige delen av Helgeland i flyplassaken, som vi kjenner meget godt til fra sykehussaken. Det har i årevis vært hamret på at 11 kommuner står sammen om diverse utspill. At enkelte av disse kommunene teller færre innbyggere enn Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana, blir stadig noen fornærmet av når vi påpeker. Det forandrer likevel ikke fakta. Nå er Hattfjelldal Bygdeliste og Leirfjord Rødt med på å drive opp antallet slik at brevskriverne altså til slutt teller 56. Uten at vi i detalj kjenner medlemstallet verken i Hattfjelldal Bygdeliste eller i Leirfjord Rødt, er det uansett raskt å konkludere med at det umulig kan dreie seg om horder av politisk engasjerte mennesker.

Vi har før understreket at disse flyplassmotstanderne, enten det er ordførere eller mikroskopiske partilag, skal ha for utholdenheten sin. Om ikke annet. At storflyplassen skal bygges i Mo i Rana er for lengst vedtatt. Statsminister Erna Solberg (H) har selv gjentatte ganger garantert for dette, senest i forrige uke.

Hvis flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen blir lagt ned, så er det for at menneskene i de kommunene disse 56 brevskriverne kommer fra rett og slett slutter å bruke dem. Det kommer i så fall til å skje fordi tilbudet på den nye storflyplassen er mer tiltrekkende. Verken lederen i Vevelstad Senterparti eller samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kan vedta eller presisere hvor folk skal fly fra.

I så måte må gjerne Stortinget innfri dette absurde kravet fra de 56 partilagene, og presisere det at den nye storflyplassen kun gjelder for ranaregionen. Det tror vi knapt den vanlige vefsning bryr seg med når det første direkteflyet letter fra Mo i Rana Lufthavn, Fagerlia, og setter kursen mot Gardermoen. Vefsninger og andre helgelendinger kommer til å bruke den nye flyplassen uansett hva lederen i Dønna SV måtte mene om saken.

Kommentarer til denne saken