Gå til sidens hovedinnhold

Vi har en stor jobb å gjøre. Men Rana har gjort den før. Vi kan gjøre den igjen

Det er bare starten. Mye må på plass. Mange mennesker fra fjern og nær skal lokkes hit. Og når de først er kommet hit, må de trives og bli, skriver nyhetsredaktør Kenneth J. Gabrielsen i Ukeslutt.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Den lille, blå 3-dørs Mazda 323-en startes opp midt på natta. Kursen settes sørover. 21-åringen bak rattet har aldri vært i Mo i Rana før. Kanskje kjørt gjennom sånn snarest, i baksetet på en Opel Rekord. Han har sett en hopptrener og et par kombinertløpere fra byen på tv, og opplevd Thor-André Olsen løpe etter en hund på Alfheim. Det er omtrent det. Farfaren lurer på om Mo har egen flyplass, eller om man må reise til/fra Mosjøen. Nye eventyr venter. Åtte måneder i en ny by, åtte måneder til å bli voksen, åtte måneder til å skaffe seg arbeidserfaring i drømmeyrket. Så hjemover. Er planen. I cd-spilleren veksler det mellom Nick Cave, Pete Yorn og Tom McRae. Into My Arms, Life On a Chain og End of the World News (Dose Me Up). Den trofaste lille Mazdaen tilbakelegger kilometer etter kilometer, pluss minus 700, før den kan parkere utenfor en ombygd garasje i Vatnadalen. Lite aner den at den 20 år senere er byttet ut med en Volvo V70 som parkerer utenfor ei blokk på Gruben. Hva får han som skulle være her så kort til å bli så lenge? Tilfeldigheter. Damer. Og det ene følger gjerne det andre, så etter hvert barn. Jobbmuligheter. En liten by med fine folk, stor nok til et noenlunde urbant tilbud. Det han savner, kan han heller være med å etablere selv. Og, etter hvert som han blir eldre, naturen. Turmulighetene.

25.323 ranværinger tar 21-åringen imot. Når han nå er 41 er han en av 26.083 innbyggere. Mye tyder på at de får selskap av langt flere i løpet av de nærmeste 10–15 årene. «Vekstmulighetene vi nå står overfor stiller krav til at kommunen mobiliserer for økt aktivitet. I denne saken redegjøres det for hvordan Rana kommune skal tilrettelegge for økt befolkningsvekst som følge av at samfunnsprosjekter som ny flyplass og etablering av batterifabrikk realiseres» står det i papirene til en sak kommunestyret behandlet denne uka. Der vedtok politikerne at de ser behovet for å tilføre administrasjonen i kommunen mer kapasitet for å møte «vekstutfordringene». Behovet som er kartlagt er at Rana Utvikling trenger fire ekstra millioner kroner, mens tekniske tjenester, oppvekst og kultur og stab og støttetjenester totalt må få 5,2 millioner kroner. For RU betyr det at bevilgningen fra kommunen øker fra seks til ti millioner kroner for 2021. Samtidig fastsetter kommunen en intensjon om oppstart av boligfelt i Brennåsen i løpet av året. Boligfeltet er et prosjekt på 160–170 millioner kroner som egentlig skulle innarbeides i økonomiplanen 2022–2025. Med utviklingen for flyplass og batterifabrikk mener de arbeidet nå må gjøres raskere.

Det er bare starten. Mye må på plass. Mange mennesker fra fjern og nær skal lokkes hit. Og når de først er kommet hit, må de trives og bli. BeSity har kartlagt hvordan tilflyttere opplever kommunen. De viktigste behovene for å beholde tilflytterne er jobb til partner og barnehageplass til barna, sosialt liv og aktiviteter, deriblant natteliv og kulturtilbud, og å finne sin plass i samfunnet. De to første årene utpekes på som avgjørende. Det er i denne perioden behovene må imøtekommes.

Rekruttering er ikke enkelt. Heller ikke for Rana kommune. I kommunestyresaken pekes det på at en av de største utfordringene for kommunen som tjenesteyter er nettopp å rekruttere nye medarbeidere. «Allerede i dag sliter kommunen med å få tak i helse- og omsorgspersonell» står det i saksframlegget.

Rana Utvikling er derfor opptatt av at vi må markedsføre Mo i Rana som et attraktivt sted å flytte til. Tiltak innen omdømme, attraktivitet, posisjonering, rekruttering og tilflytting må prioriteres. De har lagt fram et forslag om et prosjekt til 38 millioner kroner, der Rana kommune bes bidra med 10 millioner kroner, fylket og staten med likelydende andel og næringslivet med inntil åtte millioner kroner. Politikerne i Rana har i sitt vedtak slått fast at deres intensjon er å bidra med de ti millionene.

«Mo i Rana har nå alle forutsetninger for å bli en vesentlig bidragsyter for å snu den negative befolkningsutviklingen i Nord-Norge» slår RU fast i sin prosjektskisse «VekstMObilisering: 10.000 nye innbyggere til Mo i Rana og regionen».

Det er i det perspektivet Rana får godt betalt i Nasjonal Transportplan, med både flyplass og dypvannskai i første del av planperioden. Det kommer etter årelang innsats fra både politisk og næringslivets side. Sammen har de lagt til rette for prosjekter som kan gi en etterlengtet vekst. Akkurat her og nå kan Mo i Rana framstå som en hvilken som helst småby. Men potensialet er stort. En statlig investering på 1,8 milliarder kroner i stor flyplass i en region som lenge har lengtet etter det, er småpenger i den store sammenhengen.

Det alene er ikke nok. Vi har en stor jobb å gjøre. Men Rana har gjort den før. Vi kan gjøre den igjen.

21-åringen ble værende. 41-åringen har to hjem i sitt hjerte.

Kommentarer til denne saken