Gå til sidens hovedinnhold

Vinmonopolet satser på panteflasker

Artikkelen er over 2 år gammel

Infinitum forteller i en pressemelding at Vinmonopolet satser miljøvennlig og trapper opp satsningen på panteflasker. Etter vårens vinslipp har Vinmonopolet nå tre vinflasker i plast med pantemerke.

– Tunge glassflasker er en miljøversting. Det viktigste klimagrepet vi kan gjøre er derfor å stille krav om miljøsmart og lettere emballasje, sier Rolf E. Eriksen, som leder Vinmonopolets miljøarbeid.

- Bare starten

Vinmonopolet har mål om å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Et viktig tiltak for å nå dette målet er et miljøkrav til nye viner som skal inn i basissortimentet.

– De tre vinene i vår er bare starten. Vi har satt krav til våre leverandører om at alle nye viner på plastflasker må ha pantemerke, sier Eriksen i Vinmonopolet.

– Det er bra at stadig flere ser verdien av å ha pant på flasker og vi er glade for at alle Vinmonopolbutikkene nå er blitt en del av panteordningen, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum, som driver det norske pantesystemet.

Panterekord

3.mai 1999 ble øl-og brusbokser med pant lansert, som et miljøvennlig altervantiv til flasker i glass og hard plast.

Fra den spede starten i 1999, med 66 millioner pantede bokser, har ordningen vokst til nesten 1,2 milliarder bokser og flasker i 2018.

I fjor høst økte pantesatsene, og resultatet er at hele 87,1 % av alle bokser og 88,9 % av alle flasker ble pantet i første kvartal i år.

 

Brukes fem ganger

– Vi ønsker at mest mulig resirkuleres og blir til nye produkter. Dersom resirkulert materiale utgjør 80 prosent av råstoffet i nye flasker, vil materialet i flaskene i snitt brukes fem ganger. Det vil minimere klimagassutslippet, forteller Kjell Olav Maldum.

Kommentarer til denne saken