Christer Solvang "prøvekjører" en nylakkert kuriositet - en BMW Isetta

Slik gjør du bilen din vakker – året rundt

Vakker bil året rundt? Velg den årlige bilpleien før vinteren setter inn. Og følg tre råd fra eksperten.

I sommer var det månedslange ventelister på bilpleie hos KAR Skadesenter. Nå er ventelistene kortere, men behovet hos regionens bil-eiere ikke noe mindre.

– Vi er på vei inn i en tid hvor det saltes en del på veiene og det er ikke helt uvanlig med litt dårlig vær. Å gjøre en skikkelig poleringsjobb nå, gjør at man unngår riper som skader lakken, sier daglig leder Karl-Erik Grønli hos KAR Skadesenter.

Daniel Pedersen er leder for bilpleien hos KAR. Han gir samme anbefaling.

– Det er gjerne før 17. mai og ferieturen man velger bilpleie. Det er vel og bra. Men skal man gjøre det en gang i året, er det faktisk nå på høsten det er aller smartest, sier han.

Tre gode råd

Han anbefaler en årlig runde med profesjonell bilpleie – hvor bilen både rubbes og poleres. I tillegg deler han tre gode råd – hvis målet er en ripefri og lekker bil. Året rundt.

1) Ikke vask bilen i minusgrader

– Dette gjelder både maskinvask og håndvask. Vent til det er plussgrader. En våt bil tørker ikke på samme måte i minusgrader og det vil legge seg is flere steder. Det kan skade både lakk og pakninger.

2) Ta en hurtigpolering etter vask

– Dette er veldig enkelt. Vi anbefaler en hydrofobisk sprayforsegling. Denne sammen med flere kvalitetsprodukter fra Ditec finner du i nettbutikken vår på kar.no. Forseglingen sprayer du på bilen og forlenger dermed effekten av den årlige poleringen vi anbefaler at du gjør profesjonelt. På denne måten får du vakker bil, året rundt.

3) Velg alltid håndvask hvis du har mulighet

- Vaskemaskinene holder stadig bedre kvalitet. Og særlig de børsteløse gjør en bra jobb. Men har du tid og mulighet til å gjøre vasken for hånd, er det noe vi anbefaler for lakken din.

Vehicle registration plate, Automotive design, Smile, Wheel, Tire, Car
Motor vehicle, Automotive tire, Smile, Wheel, Car

Kombinert med proff

Følger du de tre rådene – i tillegg til en årlig tur innom KAR skadesenter – har du en fantastisk forsikring mot riper. Og en bil som er særdeles lett å holde i stand.

– Mindre riper, betyr at bilen holder seg mye bedre i verdi. Og det handler jo også om å kjøre en bil som ser bra ut, sier Grønli. Han leder en bedrift som i hovedsak får betalt sine fakturaer av forsikringsbransjen, etter store og små uhell i trafikken. Men gjennom dedikerte medarbeidere – stort sett opplært internt i bedriften – har han utviklet en helt spesiell bedriftskultur.

– Gjengen som jobber hos oss har i stor del vært her hele arbeidslivet. Vi bruker kompetansen vår til å utforske stadig flere områder. Det handler om å lakke alle mulige «malbare flater». Og vi gjør stadig mer av foliering, sier Grønli.

Forretningsmodellen med trygge inntekter via bilskade-jobbing – og en stor og høykompetent stab – gir Mo i Rana tilgang på en helt spesiell bedrift.

– Vi er en plass med mange svært dedikerte og profesjonelle medarbeidere. Og vi har hele tiden oppdatert og bra utstyr til å utføre jobben med. Samtidig får de ansatte lov til å løse mange spennende utfordringer for kundene våre og det er utrolig hva de får til av kompleke oppgaver, sier han.

– Et eksempel er Raimondas. Han har hatt bilpleie som hobby siden han var tenåring og har i privat regi tatt flere kurs, sier Daniel Pedersen. Raimondas har også blitt kurset internt, og har gjennomgått grundig utdanning innen Ditec-produkter.

Automotive tire, Motor vehicle, Smile, Wheel, Hood, Window

Bilpleieekspert Raimondas har årelang lidenskap for bilpleie. Han gir nytt liv til eksteriøret og interiøret i bilen. Skinnbehandling er viktig for å forlenge levetiden på skinnsetene og er behandlingen du ikke visste du trengte!

Mange oppgaver

KAR Skadesenter ligger sentralt plassert i Kokverkgata nær Mo sentrum. Der tar man alt av plast, lakk, karosseri og glass-skader. KAR reparerer alle bilmerker og takserer skader for alle forsikringsselskap.

– Det er egentlig bare å komme til oss med de fleste utfordringer. Vi er en bedrift med mange folk som liker å være kreative og finne gode løsninger, avslutter Karl Erik Grønli.

Automotive design, Motor vehicle, Workwear

Hovedgeskjeften til KAR er lakk og karosseriskader. Christer og Kjell Ove har årevis med erfaring som hhv lakkerer og biloppretter

Kar Skadesenter

Hjemmeside: kar.no

Facebook: Skadesenter

Annonse

Ønsker du å være med i neste Raillemax, eller har du tips til saker vi kan skrive?

Ta kontakt med oss på Rana Blad Marked.

Innhold: Rana Blad Marked

Design og layout: Amedia Kreativ

Avisens journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet

Personvernerklæring | Informasjonskapsler