Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er dette Mo i Ranas beste arbeidsplass?

Annonse fra Chili Frisør

Denne salongen byr på en opplevelse du sent vil glemme i sentrum av Mo. I tillegg til en frisyre du blir fornøyd med, da.

STORT SMIL: Så glad var Leni for å komme tilbake på jobb etter endt permisjonstid i høst. @Chili (Foto: Chili)

Det dufter så godt idet du kommer inn i denne frisørsalongen. Tonene fra radioen blander seg inn med lydene fra hårfønere og hårsakser. Til og fra frisørstolene med kundene oppi, farter de åtte superblide frisørjentene på Chili-salongen. Hårprodukter skal hentes, det skal legges folie og farges, det skal vaskes og tørkes. De store veggspeilene rammer arbeidsdagen perfekt inn.

– Å være leder er en livsstil. Alle i salongen har respekt for hverandre. Er det noe som skurrer, tar vi det der og da, sier Linda T. Pettersen – som stortrives med å jobbe ”på gulvet” sammen med jentene. 

– Det er relasjonsledelse, det, legger den daglige lederen til.

Fant drømmelokalet i Kirkegata

Da det gamle, ærverdige bygget i Kirkegata 11 ble ledig for sju år siden, fikk hun en telefon fra mannen sin: ”Dette er lokalet du har ventet på”. For Linda var dette perfekt. Den erfarne frisøren hadde ventet på en mulighet som denne, og savnet også å være leder. Dermed slo hun til og tok over Chili Frisør som faktisk fyller tretten år den 1. juni i år.

SOSIALE MEDIER: Stemningen er upåklagelig på lunsjrommet til Chili-jentene. Her har Harriet (t.h.) funnet ut av den siste nyheten på Snapchat. @Chili (Foto: Chili)

– Huset hadde en fantastisk sjel! Jeg har brukt tid på å forme det slik det er nå, og er superfornøyd med den stilendringen som er blitt gjort. Samtidig var det viktig for meg å lage en ny og mer eksklusiv Chili-logo da jeg tok over, fortsetter hun.

Linda byr på deilig urtete og Daim-sjokolade. ”Ta en til, vi har så mange”, kommer det fra lederen av salongen. Vi sitter på bakrommet, der jentene har lunsjplassen sin. En etter en dukker dem opp. Nylig var alle på frisørtur til hovedstaden.

 Jeg føler meg veldig privilegert som får jobbe her, og elsker å være kreativ. Tenk så mye tid du tilbringer på jobben, sier Monica (28).

 Jeg har jobbet her i fem år og gleder meg til å komme på jobb – hver dag! kommer det fra Caroline (25).

I salongen jobbes det iherdig fra halv ni og til fire hver dag (seks på tirsdager). Arbeidstidene verdsettes høyt. Her er det rom for å være seg selv. Og i kjelleren finnes det til og med et muskel- og avslapningsrom for de ansatte. Nokså passende når to av jentene venter barn.

– Å være leder er en livsstil. Alle i salongen har respekt for hverandre. Er det noe som skurrer, tar vi det der og da.

Linda T. Pettersen, daglig leder

HMS, DET KAN CHILI-JENTENE: Monica tar ingen sjanser med hårføneren! @Chili

Familievennlig liv på salongen

– Livet på salongen er tilrettelagt etter det livet man har utenom. Det er så trivelig her, kommer det fra June (25). 

Hun er høygravid og fikk beskjed av legen om å ta det med ro.
– Men det er ikke lett, når man har det så bra på jobb! fortsetter hun.

Harriet kommer inn døren og kompletterer: – Miljøet er veldig bra. Du vil gi noe ekstra hele tiden, sier 27-åringen og legger til at åpningssommeren ble en skrekkblandet fryd. Hun var nemlig Lindas første ansatte i salongen.
Vi er et superteam på åtte frisører! Vi elsker det vi gjør og får kick av god stemning og fornøyde kunder!
– Det ble ikke noe ferie den første sommeren, fortsetter hun med et smil.
Det at jentene kan styre sin egen arbeidsdag, er viktig for Linda. Kundelistene setter hver og en av jentene opp selv. En skikkelig gulrot kom da salongen ble tildelt serviceprisen i januar. Her sier man hei til alle som kommer inn i salongen, enten man har frisørtime eller ei. I tillegg til store smil, er dette frisører i verdensklasse. To av dem, Leni og Vivian, har også vært lærere ved Adam og Eva-skolen.

 Det er like hyggelig å drikke kaffe med kundene så vel som kollegene mine – uansett alder, sier Leni (31).

 Vi har det så artig i lag. Det setter jeg enormt pris på, fortsetter Lill-Iren (26).

Og lurte du på om folk i Mo er flinke til å holde seg oppdatert på frisyrer og trender? Det er dere – kommer det enstemmig fra samtlige av Chili-jentene. Selv er frisørene ikke i tvil om at de har Mo i Ranas beste arbeidsplass.
EN OPPLEVELSE: Salongen i Mo er lekkert innredet og kan til og med skryte av å ha samme sofa som Senkveld-gutta. @Chili
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet