Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tacofeber hele helgen

Annonse fra Extra, Coop Helgeland

Sitter du også alltid igjen med tacolefser etter å ha spist taco? Da må du prøve deg på verdens beste tacomuffins!

Det er liksom noe som skjer i hodene til oss nordmenn når vi nærmer oss fredag. Ranværinger er inget unntak: Vi elsker rett og slett taco!

Hvert år kjøpes det nemlig over 14 millioner enheter av meksikanske skjell og -lefser her til lands, noe som utgjør omlag 14 128 000 taco-, tortilla- og fajitamiddager, ifølge Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.

Tacomiddagen er blitt en like naturlig del som appelsiner og Kvikk-Lunsj er på skituren.

Ja, du leste riktig: Hvert år gnafser vi i oss over 14 millioner rømmedynkede tacolefser og -skjell. Tacomiddagen er blitt en like naturlig del som appelsiner og Kvikk-Lunsj er på skituren.

En muffinsform er ditt nye tacotriks

Men etter et par millioner vanlige tacoer, er det på tide å finne på noe nytt. Derfor presenterer vi herved ... tacomuffins! Disse saftige muffinsene er en genial måte å bruke opp lefsene som ofte blir igjen til overs etter fredagens tacomiddag. De stuer vi ofte inn i et kjøkkenskap, der de tørker inn før de går rett i søppeldunken. Gjør deg klar for å spare tid, penger og miljøet i én taco.

Du har kanskje lagt merke til at tacolefsene stivner hvis du ikke pakker dem inn i aluminiumsfolie når du skal varme dem i ovnen. Dette (vanligvis litt irriterende) kjennetegnet bruker vi til vår fordel: Ved å sette lefsene i muffinsformer, blir de myke og gode på bunnen, og akkurat så sprø på toppen at de holder formen. Det er bare å prøve selv!

DETTE TRENGER DU (4 PORSJONER):

* 4 tacolefser * 400 gram kjøttdeig * 1 pose tacokrydder * 1,5 dl vann * 1/2 løk, finhakket * 1 liten paprika, i biter * 3-4 ss mais * Olje, til steking * Revet ost Til servering: Rømme, Salsa, Salat.

SLIK GJØR DU:

1. Sett ovnen på 200 grader.

2. Hell litt olje i en stekepanne, og stek løken blank. Tilsett kjøttdeigen og stek brun, før du heller over krydder, vann, mais og paprikabiter. La surre til det meste av vannet har dampet bort.

3. Ta frem muffinsbrettet: Her er det viktig at du bruker et muffinsbrett som er beregnet på store muffins, hvis ikke blir tacokoppene for små. Lag små folder på tacolefsene slik at de passer i formen (se video for fremgangsmåte).

4. Fordel kjøttblandingen i de fire tacokoppene, og strø litt revet gulost på toppen. Sett midt i ovnen i 10 minutter. La tacokoppene kjøle seg ned i formen i ti minutter før servering.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet