Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skjem deg bort hos oss

Annonse fra Clinique 82

Unn deg selv en aldri så liten velværeopplevelse hos byens stolteste parfymeri - her er det mye duftende historie i veggene!

FJONG FRUE: Else Nilsen startet i sin tid det aller første parfymeriet i Mo i Rana. Hun døde for åtte år siden, 95 år gammel.
GODT HUMØR: Daglig leder Sissel Granmo skaper liv og røre i salongen, både for ansatte og kunder.

I den koselige, småbratte bakken i Lars Meyers gate 11 ligger Mo i Ranas første parfymeri. Her er det stolte tradisjoner, og grunnleggeren Else Nilsen var en sprudlende og flott dame. Parfymeriet hennes, Else Nilsens parfymeri, var det første i sitt slag i Mo i Rana. Nå har vi vært i bransjen i 34 år med navnet Clinique 82.

- Høy kompetanse og lang erfaring gjør at vi har fornøyde kunder som liker å være sammen med oss. Det er en glede å ha så mange fornøyde kunder. Tusen takk til alle dem! sier daglig leder Sissel Granmo.

Sjekk ut disse deilige og avslappende behandlingene:

Salongen i Mo har et bredt utvalg av behandlinger - så her ligger alt til rette for at du finner noe som passer for deg. Det er så utrolig deilig med et avbrekk fra hverdagen hvor du bare kan nyte og glemme alt annet!

Har du prøvd å farge vippene dine?

VIPPER OG BRYN: Kanskje har du tenkt lenge på å prøve å farge vippene dine? Tenk så deilig å kunne droppe maskaraen - spesielt nå som det nærmer seg varmere tider.
ANSIKTSBEHANDLING: En klassisk behandling som dyprens passer alle, uansett hudtype og alder. Gled deg til den deilige følelsen etterpå! Dette er femti minutter med luksus for ansiktet ditt.
FINE FØTTER: Behandling av føtter er helse! En fotterapeut tilpasser behandlingen akkurat slik du ønsker den - enten du ønsker pleie, spa eller pedikyr!
EN HISTORISK VELVÆREOPPLEVELSE: Salongen i Mo har stolte tradisjoner. Her har faste kunder gått i dørene i 34 år.
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet