Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik styler du boligen før visning

Annonse fra Privatmegleren Mo i Rana

”Jeg kan se for meg å bo her”, er tanken du vil skal sitte igjen når potensielle kjøpere har forlatt visningen i akkurat din bolig.

Det er akkurat denne følelsen det handler om! Det er altfor lett å la seg farge av personlige gjenstander, men det kjøper vil er jo å se om favorittbildet sitt passer på veggen eller om sofaen sklir rett inn i den koselige stuekroken. Du vil mye heller høre kommentarer som ”jeg kan se for meg å bo her” fremfor ”jeg lurer på hvilke mennesker som bor her?”, fra folk i nærområdet ditt.

For å få visningen og budrunden din til å skille seg ut i Rana, sier det seg selv at boligen bør fremstå fra sin beste side i forbindelse med salget. Man trenger ikke nødvendigvis ha en kostbar styling i forbindelse med boligsalget. Noen timers konsulenthjelp er et rimeligere alternativ, men du kan også gjøre denne klargjøringen selv. Bare husk på at det er viktig å kunne se boligen gjennom en potensiell kjøpers øyne og nettopp ikke la seg farge av sin egen personlige tilknytning til stedet.

Sengeteppet gjør soverommet «ryddig» og forenkler visninger for selgeren.

Bort med møbler, inn med speil

Med svært få unntak vil de fleste hjem se bedre ut med litt mindre møbler (det er bare å fjerne den skjenken, ja!). Har du for mange møbler og for mye nips, risikerer du at boligen ikke kommer til sin rett. Du ønsker å gi inntrykk av tilstrekkelig med plass. Bruk av speil på vegger vil også gi en forstørrende effekt, noe som ofte er kjærkomment i en liten gang eller en smal stue.

Det å skape rom innebærer derimot ikke at alt skal bort. Kos og velvære er viktige stikkord. Plasser for eksempel badesalt ved badekar og kokebok med rødvin og rødvinsglass på kjøkkenbenken. Skap en stemning som sier: ”her har jeg trivdes, noe du også vil gjøre!” Lag gjerne grupper med tre eller fem pyntegjenstander på bord eller benker. Det skaper mer dynamikk enn partall.

Her har jeg trivdes – det vil også du gjøre.

Pass opp for nysgjerrige kjøpere

Har du tenkt over at kjøpere er glad i å titte og gjerne åpne skap? Kanskje har du gjort det selv på visning en gang ... Bare tenk over hvilket inntrykk en potensiell kjøper får av plass i boligen dersom det ramler ting ut av skapene, i motsetning til hvis alt ser organisert og pent ut.

Skulle boligen din ha terrasse er det viktig at man ikke glemmer denne. Her er det bare å svinge høytrykkspyleren, male solblekede vegger og få ut hagemøbler når årstidene tillater det. Pynt gjerne med blomster og prydbusker om våren og sommeren.

Totalinntrykket vil også være avgjørende, glem derfor ikke området utenfor inngangsdøren. Mange potensielle kjøpere, særlig av familieboliger, velger gjerne å kjøre forbi boligen før selve visningen. Klipp derfor gresset, luk ugress, trim hekker og plant blomster. Finnes det trær som burde beskjæres eller felles, bør også dette gjøres nå. Lykke til med salget!

Innbydende, men ikke overdrevet.

10 triks som får boligen til å skinne

  • Rengjør skikkelig (også komfyr og dusjvegger) og luft godt (husk å lukke vinduer ved fotografering av fasade). Ikke glem boder og vaskerom!
  • Rydd alle rom. Klær, sko og andre løse eiendeler bør ryddes inn i skap. Når du tror du er ferdig å rydde, er du høyst sannsynlig kun halvveis.
  • La det bli lys! Trekk opp persienner og gardiner, tenn lys og bytt lyspærer som ikke virker. Har boligen peis, bør denne gjøres klar for opptenning.
  • Gå for en gjennomgangsfarge og pynt opp med håndklær, puter og lignende i samme fargenyanser.
  • Rydd bort alt som står på kjøkkenbenken. Fjern også alt som henger på kjøleskapdøren. Fruktfat på kjøkkenbordet, stearinlys og fine flasker matolje eller tilsvarende sammen med en kokebok kan gjerne også stå fremme.
  • I vinduskarmene kan du sette urter eller andre grønne planter. Kaffelukt kan også være tiltalende.
  • I stuen bør det fyres i peisen og igjen pyntes med frisk frukt eller blomster. Videre må alt ”rot” som fjernkontroller fjernes.
  • Sengeteppe er undervurdert: Mye mer innbydende og du slipper å re opp sengen hver gang megler ønsker en privatvisning. Dander gjerne med pynteputer. Tøm nattbord og plasser blomster eller lys her.
  • Duftlys gjør seg alltid på badet, sammen med pene såpestykker, badesalt og rene håndklær i en farge som passer. Rens gjerne sluket i dusjen dersom det trengs.
  • Det kan også være praktisk å varsle naboer om visningen. En god pris for deg kan i fremtiden komme dem til gode, om de selv skal selge.
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet