Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokker damene inn

Annonse fra Byggmakker Wulfsberg

I denne butikken er det ikke lenger bare plank og verktøy å få kjøpt. Nå vil daglig leder Pål Asphaug ha flere damer på besøk!

EKTE BADE-KAR: Daglig leder Pål Asphaug har inntatt en av de nye utstillingene som nå har fått større plass i butikken.

Tre år etter at Byggmakker Wulfsberg flyttet inn i det nye anlegget i Langneset, er butikken bygd om for å møte nye trender. ”Nybutikken” åpner 2. mai.

– Vi har fått en butikk med renere linjer. Og nå får vi inn alle kategorier som det er behov for. Vi har ekspandert på klær, interiør og fått mer ting og tang. Alt fra håndduker via pynteblomster til møbler. Det gjør vi for å møte behovene som er i privatmarkedet og bli en mer levende butikk, sier daglig leder Pål Asphaug.

- Damene må ut av bilen

Noe av målsetningen er å få flere inn i butikken.

EN BUTIKK SOM PASSER ALLE: Daglig leder Pål Asphaug ønsket seg en mer levende butikk.

– Tidligere har kanskje damene blitt sittende i bilen og ventet på mannen som er inne og kjøper verktøy. Men vi har noe for alle. Vi vil ha damene også inn i butikken, sier Asphaug.

– Interiørblogger har blitt veldig populære, og vi må være med på den utviklingen. Vi ønsker å være plassen folk kommer til for å kjøpe det de trenger når de har blitt inspirert.

Selv om mye er nytt, vil du fortsatt finne det du er vant med å finne i butikken. Vareutvalget har bare blitt bredere. Og kompetansen er den samme. Byggmakker Wulfsberg har tross alt en 70 års historie i Rana. 

Lokal forankring siden 1946

Reidar Wulfsberg etablerte sin byggevareforretning i april 1946. Siden har bedriften utviklet seg i takt med markedet hele tiden, og i 1993 ble de den første Byggmakker-butikken i Norge etter pilotbedriften i Steinkjer.

– Vi har ansatte som har vært her siden før spikeren ble oppfunnet, spøker Asphaug, før han mer seriøst legger til:

– Jeg tror du skal lete lenge etter noen som har så mye ulik og spisset kompetanse som oss. De ansatte har en enorm kunnskap, de vet alt.

KUNNSKAPSRIK GJENG: Kompetansen til de ansatte skal brukes til å hjelpe deg med å finne akkurat det du trenger!

Vi har ansatte som har vært her siden før spikeren ble oppfunnet.

Daglig leder Pål Asphaug

Den kompetansen skal brukes til at de som handler finner det som fyller deres behov – om det er dyre ”proffprodukter” eller litt enklere, billigere varianter. Og både kunder og de ansatte skal lettere finne produktene. Du skal slippe å gå gjennom hele butikken for å se om malingsfargen du har funnet passer til gulvet. Produkter som tidligere har vært litt gjemt, skal vises bedre fram. Garderober, bad og gulv har fått større områder i butikken.

– Det blir veldig spennende å se hvordan dette blir mottatt av kundene, sier Asphaug.

NY, FRESH BUTIKK: De ansatte har stått på i ombyggingsperioden, og kan snart ønske velkommen til en splitter ny butikk!
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet