Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Først ute med å ta i bruk mCash i Rana

Annonse fra Sparebank1 Nord-Norge

Med mCash ble det enklere å betale: – Spesielt for ungene som ikke har bankkort er dette en kjempegod løsning.

Som det første lokale idrettslaget tok Rana Turnforening i bruk mCASH som betalingsløsning. Det ble gjort under Kretsturnstevnet for barn i Ranahallen i vår. 

Med mCASH betaler du med mobilen i stedet for med kontanter eller bankkort. For kundene blir det slutt på å vri lommene for å få ristet ut mynt til å betale med, eller trege reserveløsninger på betalingsterminalen. 

Samtidig forsvinner køene foran disken.

ENKELT: Alle aldersgrupper bruker mCash, men ungene er kanskje litt foran oss andre.

Men det er ikke bare kioskkunder som får et enklere liv med mCASH.

– Vi velger å bruke mCASH som betalingsløsning rett og slett fordi det gjør det veldig enkelt for de frivillige å håndtere en stor mengde transaksjoner. Vi slipper å behandle kontanter, sier Ken Gunnar Mathisen, leder i Rana Turnforenings sponsorutvalg.

– Mobilbetaling kommer til å komme mer og mer. Det må bygges ut og folk må bli vant til å bruke det, men det kommer.

- VELDIG ENKELT: Ken Gunnar Mathisen og Rana Turnforening er fornøyd med erfaringene så langt, og kommer til å bruke mCASH også framover.

Alle aldersgrupper bruker mCASH, men ungene er kanskje litt foran oss andre

– Med kontant betaling sitter vi til slutt igjen med en stabel kontanter som vi skal levere fra oss. Det skal telles opp, samles inn og passes på. Det tar tid, sier Mathisen.

Kundene finner den aktuelle butikken i appen enten ved å se etter mCASH-kiosker i nærheten, eller ved å scanne en QR-kode som er plassert strategisk. På forhånd er det laget en meny med salgsvarene og prisene. 

Kundene kan før de går til kassen velge varene de ønsker å kjøpe, noe som gjør handelen mer effektiv og køene langt kortere.

BRUKTE MOBILEN: Nå er det ikke så nøye om du ikke har med bankkort eller hundrelappen fra mamma. (F.v.) Kari Ludvigsen, Ella Mellingen Loftfjell og Maja Markussen Braathen brukte bare mobilen.

– Spesielt for ungene som ikke har bankkort er dette en kjempegod løsning, siden foreldrene kan laste over penger direkte på mCASH-kontoen

– Spesielt for ungene som ikke har bankkort er dette en kjempegod løsning, siden foreldrene kan laste over penger direkte på mCASH-kontoen. På den måten kan de betale i kiosk og kafé uten å ha kontanter med seg, sier Mathisen, som selv sto bak disken flere ganger i løpet av helgen.

– Det er veldig lettvint å bruke appen. Alle aldersgrupper bruker mCASH, men ungene er kanskje litt foran oss andre. Noen av oss har vel akkurat blitt vant til å betale med kort, sier Mathisen.

QR-KODE: Ved å scanne en QR-kode finner man enkelt fram til den rette butikken og kan trykke på de varene man ønsker å kjøpe.

Selv om årets kretsturnstevne for lengst er unnagjort, er ikke Rana Turnforenings bruk av mCASH over med det.

– Vi ser en stor fordel med å bruke mCASH også framover, ikke minst med tanke på lodd- og dopapirsalg. Unger som går på døra til folk for å selge, får ofte høre at ”vi har ikke penger, vi har ikke kontanter”. Med mCASH kan man ta imot betaling via mobilen i de situasjonene, sier Mathisen.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet