Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor er det flere og flere som kjøper peis til kjøkkenet

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Ovnen har gått fra bare å være varmekilde til å bli et viktig møbel for lunhet og hygge. Paul Ander Hansen og Line Olsen hjelper deg mer enn gjerne med å finne riktig peis til ditt hjem.

– Ranværingene er fortsatt opptatte av effekten på ovnene, men nå har designet absolutt blitt halve pakken, forteller Paul Ander Hansen.

Han ser at måten folk bruker ildstedet på er i endring. Parallelt med at utformingen på ovnen har blitt stadig viktigere, har det også blitt vanlig å bruke den i flere rom. Kjøkkenet er mest populært når nye ovner installeres.

– Vi bruker kjøkkenet på en annen måte enn tidligere. Rommet har blitt et viktig sentrum for hygge i boligen, og da ønsker også folk å ha kosen med et ildsted i rommet, sier butikksjef Line Olsen.

ELEGANT OG FINT: Nordpeis Denver er en stor peis med vinkelinnsats som gir mye varme. Velg om du ønsker innsyn til flammene fra høyre eller venstre og velg blant fire ulike farger/design på dørrammen.

Mest populært med vedovner

Synlighet inn til bålet er også essensielt. Ovnsfoten blir stadig høyere, og glassflaten på forsiden større.

– Ildstedet skal være visuelt, men samtidig funksjonelt. Vi selger mest vedovner. Elektrisk og gass er det foreløpig lite etterspørsel etter, forteller Line.

Det stilles spesifikke krav til innstallering av ovn. Ovnene som monteres i dag skal være rent brennende for minimalt utslipp av kulldioksid. Rent brennende ovner kan settes på eksisterende pipe.

– Vi selger både lecapiper og stålpiper, men ved ettermontering i bolig er stål enklest. Setter du inn en stålpipe, kan du i praksis montere om morgenen, og fyre om kvelden, sier Paul.

– Vi anbefaler selvfølgelig alle som ønsker å montere pipe og ny ovn og benytte fagfolk. Jeg tror det etter hvert vil komme krav om det, og vi på XL Bygg Bernhard Olsen har solid kompetanse innen både design, utforming og montering. Med hjelp fra oss kan du gå høsten og vinteren i møte med et helt nytt, koselig og miljøvennlig ildsted, sier Line Olsen.

LITEN PLASS? Nordpeis Lisboa er en smal peis som tar svært liten gulvplass. Peisen har integrert brannmur i bakkant som gjør at den kan plasseres rett mot en vegg av brennbart materiale.
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet