Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Utstilling til å ta og føle på

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Et tak er ikke lengre bare et tak, og et gulv er ikke bare et gulv. Hos XL-Bygg Bernhard Olsen har de gjort det lettere å visualisere.

– Vi ønsker å vise våre kunder mangfoldet som finnes i interiørprodukter. Tidligere var det få variasjoner innenfor tak og gulv, men det har forandret seg helt i dagens trendbilde. Med vår nye utstilling inviterer vi kundene til å komme til oss for å oppleve valgmulighetene, sier butikksjef Line Olsen.

XL-Bygg Bernhard Olsen har kastet ut paller med gulv, tak og panel til fordel for ei lekker og stilfull utstilling, som gjør det enkelt for publikum å velge de rette produktene. Her er det lov å kjenne på struktur på veggene, bytte gulv i montrene og lage sine egne kombinasjoner.

– Vi jobber i en bransje som er svært fagrettet, og for oss er det viktig å synliggjøre for kundene hvilke kvalitetsforskjeller som finnes, sier Olsen, som ikke er i tvil om hva som er årets store hit innen interiør.

– Behandlet panel. Det er ufattelig populært, og et alternativ mange nå velger framfor de mer tradisjonelle ferdigmalte veggplatene. Vi har et rikholdig utvalg i ulike kvaliteter og strukturer.

Nå er nesten alt lov, så kom og ta en titt, få hjelp fra fageksperter til å finne de produktene som passer akkurat din smak og ditt behov!

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet