Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse gutta leverer alltid!

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Det er på lageret i Håndverksgata det skjer! Disse gutta mener de har verdens beste jobb - og gleder seg til å hjelpe deg med tips og triks til hjemmet ditt.

Nordmenn elsker å pusse opp - og ranværinger er inget unntak! Mats Bjørnådal, Arvid Kildal, Stian Stavrum, Dan René Hanssen og Stig Tore Straumbotn i trelastutsalget hos XL-Bygg Bernhard Olsen er like gode på materialer - som å hjelpe deg med små og store triks til høstens oppussing.

– Vi har jobbet steinhard med service og kompetanse de fem siste årene. De ansatte her er stabile og selvstendige. Kundene slipper å vente, det er alltid noen som kan hjelpe dem, sier lagersjef Arvid Kildal.

Mye av arbeidsdagen går til å pakke ordrer, men det skal ikke stå på god stemning og latter i trelastutsalget! Mats er utdannet tømrer, men stortrives i jobben. Nå har han vært her i syv år, og tømreren har ingen planer om å slutte.

– Arbeidsmiljøet er utrolig bra her! De fleste er jevnaldrende, så vi finner på mye sprell. Hva som skjer i kulissene, derimot, forblir en hemmelighet, sier Mats med et lurt smil.

MATS HAR TRIKSENE

Ranværingen synes det er ekstra gøy når han guider kundene til kreative løsninger i eget hjem.

– Ofte er det ikke mye som skal til. Det kan for eksempel være at man bytter til en list med et annet type treverk, en annen farge på vegger eller tak. Kanskje bytte en dør? Små ting kan utgjøre en stor forskjell i hjemmet, forklarer den erfarne tømreren.

Lyst til å gjøre en liten oppfriskning i hjemmet ditt denne høsten? Ta en tur innom gutta på lageret og få hjelpen du trenger!

– Å hjelpe kunden på riktig vei, er den beste delen ved jobben, fastslår Mats.

Du kan gjerne ringe inn bestillingen din eller sende den på e-post - og velger selv om du ønsker utkjøring eller å plukke opp en ferdigpakket henger.

– Når vi pakker, legger vi det som trengs først øverst og det som skal på til slutt nederst. For kundene skal det bare være å plukke ut materialene etter hvert som de trenger dem, avslutter Arvid.

Lykke til med materialene og oppussingen!

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet