Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Investeringen som sparer deg mye penger

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Tor Johan Kristensen har oppskriften etter 38 år i bransjen.

Med sine 38 år i XL-Bygg Bernhard Olsen har Tor Johan Kristensen vært med så å si siden starten, i og med at bedriften ble etablert tilbake i 1974. I dag er han proffansvarlig i bedriften.

Mye av arbeidsoppgavene er knyttet til rehabilitering av gamle bygg, men nye tilbygg, garasjer og boder trenger også materialer og utstyr.

Med en by som vokste voldsomt på 1950- og 1960-tallet er det i dag mange gamle bygninger i Mo i Rana. De må tas vare på. Og inntrykket til Kristensen etter godt og vel en mannsalder i bransjen er at ranværingene gjør nettopp det.

LEVERER ALLTID: Mats Bjørnådal, Arvid Kildal, Stian Stavrum, Dan René Hanssen og Stig Tore Straumbotn i trelastutsalget hos XL-Bygg Bernhard Olsen er like gode på materialer - som å hjelpe deg med små og store triks til høstens oppussing.

– Ranværingene er flinke

– De aller fleste er flinke til å ta rede på bygningsmassen. Det vi ser er at når folk blir eldre, blir de kanskje litt sløvere med rehabiliteringen. Men når disse byggene selges, da settes det i gang igjen, sier Kristensen.

– Det er meget viktig å vedlikeholde bygningene. Forfallet får fort fart på seg.

Det aller viktigste er å skifte ut taket, sier Kristensen – det kan få store følger om taket ikke er tett. Kledning og etterisolering er også viktig. Her kan det være store penger å spare.

– Hvor mye man kan spare må regnes på i det enkelte tilfellet, men man kan nok halvere fyringsutgiftene på å etterisolere vegger og tak i en gammel bygning. Spesielt tak er enormt viktig. Mesteparten av varmet siver ut gjennom tak. Det er en god investering å gjøre noe med det, forteller han.

ALLTID TIL HJELP: Din lokale byggebutikk kan hjelpe deg gjennom hele prosessen, ikke minst gjennom sitt ”Klappet og klart-konsept”.

Sjekk ut ”Klappet og klart-konseptet”

XL-Bygg Bernhard Olsen kan hjelpe deg gjennom hele prosessen, ikke minst gjennom sitt ”Klappet og klart-konsept”. En kjapp henvendelse til forhandleren, en befaring med påfølgende tilbud og til slutt gjøres jobben av en snekker formidlet av XL-Bygg Bernhard Olsen til avtalt pris og tid.

Kristensens oppgave er altså å hjelpe proffkundene, samt enkelte privatkunder. Med utgangspunkt i mer eller mindre detaljerte tegninger gjør han masseberegninger, finner ut hvor mye materialer som trenges og kommer med et pristilbud.

Noe han har lagt merke til, er at privatkundene gjerne er mer opplyste i dag enn for 20 til 30 år siden.

– Tidligere hadde man ikke internett å støtte seg på. Nå leser mange seg gjerne opp på akkurat det de skal gjøre. Akkurat det og de produktene kan de mye om. Jeg lærer noe nytt hver dag. Det er fascinerende å jobbe i en bedrift som dette, sier Kristensen.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet