Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du drømmekjøkkenet på 1-2-3

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Kjøkkenet har gått fra å være bortgjemt i en krok til å bli det kanskje viktigste rommet i huset. Da er det viktig å få det akkurat som du vil.

– Kjøkkenet er et rom vi tilbringer mer og mer tid på. Derfor ønsker mange åpne kjøkkenløsninger i dag. Det typiske 70-tallskjøkkenet, en lang tarm innenfor stua, det vil man ikke ha lenger. De fleste vil rive ned vegger og ha det luftig, forteller Maria Edvardsen, butikkselger ved XL-Bygg Bernhard Olsen.

– Det er så mye som skal skje på et kjøkken i dag sammenlignet med tidligere. Vi vil gjerne ha en stor kokeøy hvor gjestene kan samle seg og sitte rundt. Det er et sosialt samlingspunkt. Kanskje skal barn gjøre lekser der. Alt dette må man ta hensyn til når man utformer kjøkkenløsningen.

Så lett kan du få drømmekjøkkenet ditt

Og drømmekjøkkenet – det kan du få gjennom tre enkle steg:

1. Det første som må gjøres er å ta med seg en enkel skisse til XL-Bygg Bernhard Olsen og sette seg ned med Maria Edvardsen eller kollega Wenche Rødfjell. Her trenger ikke målene være korrekt på millimeteren til å begynne med. Det viktigste er å ha et utgangspunkt for det neste steget – planleggingen.

2. Maria eller Wenche tegner opp en 3d-modell av kjøkkenet på datamaskinen, slik at kunden får en opplevelse av å stå i kjøkkenet før det er satt opp – og kan sammenligne ulike farger og løsninger med hverandre.

3. Når modellen og løsningene er på plass, er det ”bare” monteringen som gjenstår. Her er anbefalingen å bruke fagfolk. 

– Mange legger mye penger i nytt kjøkken. Monteringen er prikken over i’en, og må gjøres ordentlig. Jeg tror nok man bør ha litt budsjett på montering også. Vi bruker gjerne snekkere som har satt opp våre produkter før, og kjenner dem godt, forteller Maria.

Rosa kjøkken? Ikke noe problem!

Leverandøren av kjøkken er Nygårds Trevarefabrikk i Mosjøen. En lokal kjøkkenprodusent butikken er stolte av å kunne tilby.

– Vi synes det er stas at det finnes et så bra produkt i nærområdet, sier Maria.

– Skrogene våre er sammensatte, benkeplatene leveres på mål. Dette er ikke et flatpakkekonsept. Det er et møbelkjøkken som vi er stolte av.

Det gjør også at det er flere alternativer på skap og løsninger, og kunden kan få akkurat det kjøkkenet han eller hun eller begge ønsker.

– Vi maler opp i de fargene de vil ha. Ønsker du et rosa kjøkken, så får du det. Det er fullt mulig å få drømmekjøkkenet ditt, sier Maria.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet