Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette er kjøkkentrendene for 2017

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Kjøkkendesigner Maria hos XL-Bygg Bernhard Olsen designer ditt nye smarte og funksjonelle kjøkken.

Torsdag 9. mars åpner XL-Bygg sin nye kjøkken-, bad- og garderobeavdeling. De har oppdatert med nye trender, farger og løsninger. En fullstendig utskifting slik som i år gjøres kun vært 7. år, så ikke gå glipp av dette. 

I tillegg sparer du tid og rygg ved å integrere hvitevarene i øyehøyde, i stedet for nede ved gulvet.

Kjøkkendesigner Maria Edvardsen, XL-Bygg

Et smart kjøkken

Har du noen gang hatt en venn på besøk som sparket i skapet til søppelet for så å si; «Det er sant, her må man åpne selv.» Da var du vitne til en teknologiutvikling på kjøkkenet som er kommet inn i mange norske hjem de siste årene. Elektriske skuffeåpnere på kildesorteringsskuffen er veldig hendig når du har hendene fulle og ikke vil grise til kjøkkenskuffen. Dette er en av flere smarte løsninger som er kommet inn i det moderne kjøkkenet.

– Smarte løsninger som avfallsstasjoner, touchfunksjon på skuffer og skap, kjølehyller kontra store kjøleskap, er bare noen eksempler på hvordan du kan gjøre kjøkkenet til en bedre arbeidsplass. I tillegg sparer du tid og rygg ved å integrere hvitevarene i øyehøyde, i stedet for nede ved gulvet, forteller kjøkkendesigner Maria Edvardsen i XL-Bygg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Maria Edvardsen ved XL-Bygg designer kjøkken som er stilige og funksjonelle, og som fungerer som et samlingspunkt i en hektisk hverdag. (Foto: Susann Sivertsen, TV Klipp)

Trender i 2017

Det stilrene, lekre kjøkkenet er fortsatt in, og kommer ofte som en åpen løsning med stor kjøkkenøy, synlige ventilatorer, og benkeplater i naturmaterialer som eik eller stein. 2017 handler om jevne linjer og slette fronter. Gripelister eller touchfronter gir en stilren «look». Fargemessig går det an å gjøre mye annet enn standard hvitt mener kjøkkendesigneren.

– For de som vil kjøre «safe» kan heller være litt gærne på vegger og tapet, sier Maria som ser frem til å få fargeeksperter fra Jotun innom butikken på torsdag for å gi deg de beste tipsene innen fargevalg og trender. Jotun er XL-Byggs nye leverandør på maling. 

De som vil kjøre «safe» kan heller være litt gærne på vegger og tapet.

Kjøkkendesigner Maria Edvardsen, XL-Bygg

Sosialt samlingspunkt

– Én ting er sikkert, at for å finne drømmekjøkkenet er det mer enn bare et stilig design som skal til. Kjøkkenet som samlingspunkt skal matche din livsstil og hverdag, mener Maria. 

Nettopp derfor har XL-Bygg invitert flere leverandører som vil være til stedet under Interiørdagen. De bistår gjerne i planleggingen av ditt nye kjøkken eller bad. Kom og hils på Nygård Trevarefabrikk, leverandør av kjøkken og bad, Røros Metall, leverandør av ventilatorer til kjøkken og HAFA bad, leverandør av baderomsinnredning.

Velkommen til XL-Bygg Bernhard Olsen torsdag 9. mars mellom kl. 12-19. De som besøker XL-Bygg under Interiørdagen kan være med i trekningen om å vinne maling til en verdi av 3.000 kroner, 40 prosent rabatt på valgfritt kjøkken eller 40 prosent rabatt på en valgfri baderomsinnredning.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet