Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Maja og Vegard var ikke i tvil da drømmesjansen åpnet seg på Mo: - Vi kliner til

Annonse fra Helgeland Sparebank

Maja Solbakk (30) og Vegard Orheim Stoveland (29) jaktet på jobb og bolig. De slo til da drømmehuset dukket opp i Åga. - Dette blir et perfekt sted for lille Åsa å vokse opp.

Førjuls-idyll

Omkranset av snøtunge trær og fuglekvitter, er Maja og Vegard i full gang med å komme seg i orden til jul.

Maja er født og oppvokst på Mo, mens Vegard kommer fra Askøy utenfor Bergen. Begge er utdannet lærere og Maja har sikret seg fast jobb på Polarsirkelen videregående skole.

Vegard har i første omgang fått et årsvikariat på Nasjonalbiblioteket hvor han jobber med å samordne digitale aviser.

Foreløpig er Maja hjemmeværende med seks måneder gamle Åsa og benytter de vakre omgivelsene til hyppige trilleturer når datteren ikke uten videre vil sove.

Hadde rett og slett glemt hvor ufattelig vakkert det er på Helgeland.

Med Helgeland Sparebank og rådgiver Rita Tuven i ryggen var vi i trygge hender da vi skulle kjøpe vår første bolig, sier Maja og Vegard.

Boligdrømmen

Paret har lenge ønsket seg sin egen bolig, men først nå fikk de sjansen til å gjennomføre drømmen. En systematisk BSU-sparing hadde også sørget for at de hadde verdifull egenkapital.

– Da vi jaktet på den rette banken sjekket vi litt rundt og snakket med folk, forteller Maja.

Grundige samtaler

Valgt falt til slutt på Helgeland Sparebank, hvor rådgiver Rita Tuven møtte et par som var nysgjerrige på det meste:

– De var veldig klare på at lånet ikke skulle bli så stort at avdrag og renter stakk av med for mye av inntektene, sier Rita.

Etter grundige drøftelser og flere møter ble de enige om et tak når en budrunde startet og de fikk også på plass alt av nødvendige forsikringer og fondssparing.

– Barneforsikring er det mange som glemmer og det kan koste dyrt hvis noe går galt, sier Rita.

For Maja og Vegard var det også et poeng at de fikk god oversikt med å ha alt på ett sted.

– Som nyetablerte småbarnsforeldre har vi et ekstra fokus på stabilitet og forutsigbarhet.

(Saken fortsetter etter bildet)

Det ble en spennende og intens budrunde da Maja Solberg og Vegard Orheim Stoveland jaktet på sin første bolig. Nå har paret og lille Åsa funnet sitt nye hjem.
Det er viktig å starte sparingen så tidlig som mulig med tanke på å være i en god posisjon når du skal skaffe deg din første bolig, sier rådgiver Rita Tuven i Helgeland Sparebank.

Personkontakt viktig

Dessuten var det helt avgjørende at de fant en bank hvor det var mulig å få personlig rådgiving.

– For å si det sånn, det ble mange bleieskift nede i banken, sier Vegard og smiler skjevt.

– Så hadde vi også sansen for at banken er lokalt eid og at den i utstrakt grad støtter idretts- og kulturliv, understreker Maja.

– En stor del av bankens overskudd kommer Helgeland til gode i form av sponsing og gaver til idrett, kultur og kunnskap, utdyper Rita.

– Helgeland Sparebank er en drivkraft for vekst, og det kan vi fortsette å være så lenge helgelendingene viser oss tillit.

De var veldig klare på at lånet ikke skulle bli så stort at avdrag og renter stakk av med for mye av inntektene

Alle brikkene falt på en måte på plass når vi sikret oss jobb og hus på Mo, sier Maja og Vegard.

Kort vei til alt

I Vatnaveien er det fortsatt mye som ikke er på plass, men Maja og Vegard er sikre på at de har kapret drømmeboligen.

– Vi bor nesten midt inne i skogen, i et fredelig miljø med plass til egen bålpanne i hagen. Samtidig er det svært kort vei til jobb og sentrum. Det blir ikke bedre enn det.

Og for Maja, som flyttet fra Mo i 2007, var det et positivt sjokk å komme tilbake:

– For det første skjer det veldig mye spennende på Mo om dagen og så hadde jeg rett og slett glemt hvor ufattelig vakkert det er på Helgeland.

Maja og Vegard storkoser seg med lille Åsa i sin nye enebolig i Åga.
www.hsb.no
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet