Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjendisene står i kø når de inntar Mo i løpet av 7 magiske dager tettpakket med 150 forestillinger

- Dette er vår gave til lokalbefolkningen, derfor er også 37 av forestillingene gratis.

Det begynte som et impulsivt innfall på Ågaverket i 25 hutrende minusgrader i 2001. Nå er Vinterlys en av Norges ledende teaterfestivaler og 2018-utgaven kan skilte med hele 150 arrangementer.

– Dette er på mange måter teaterets gave tilbake til lokalsamfunnet. Derfor er også 37 av tilbudene helt gratis, sier direktør ved Nordland Teater, Are Nakling.

Det var daværende teatersjef, Thor-Inge Gullvåg som i 2001 fikk lyst til å gjøre noe helt spesielt. Og festivalgeneral Wenche Bakken visste nøyaktig hvor:

– Jeg tok ham med til ”Skravata”, en gammel utskipningskai i Åga. Som barn fikk vil aldri lov å leke der, hvilket jo betydde at det var nettopp det vi gjorde.

Startet på ei kai: Det var her, på Ågaverket, at Vinterlys dukket opp for første gang – i 2001.

Den første éndags-versjonen, med Hamlet på taket og Peer Gynt dukkende opp i et vindu, ble en umiddelbar suksess med 800 besøkende. Et frø var sådd.


En hyllest til lyset

Det ble fort klart at kaia ikke var noe blivende sted, dermed bar det tilbake til byen hvor en evig skiftende og konstant voksende festival vandret mellom ulike scener inntil teateret fikk sitt nye bygg i 2005. Og navnet Vinterlys?

– Det var Gullvåg som kom opp med det. Dette er en hyllest til lyset som vender tilbake, samtidig som det er en hyllest til kunsten og skaperkraften, sier Bakken.

Initiativtakeren: Tidligere teaterdirektør Thor-Inge Gullvåg var mannen som fikk idéen og kom opp med navnet Vinterlys


Kostbar produksjon

Årets versjon, som er den attende i rekken, er stappfull av gode innslag. Hvilket også betyr at prislappen totalt runder tre millioner kroner. Dette er ikke noe teateret tjener penger på, i fjor måtte de selv spytte inn 800.000 kroner.

– Et helt bevisst valg, sier direktør Nakling. Han og teateret har også et brennende ønske om at Vinterlysfestivalen skal få resten av teater-Norge - og Europa – til å vende blikket mot nord. De vil sette Mo i Rana på kartet.


Helt sentrale tema

Den røde tråden i festivalen handler om tre ting:

• Den skal speile samtiden og vise utvikling

• Den skal ha stor bredde og være tilgjengelig for alle

• Den skal ha et spesielt tilbud til barn og ungdom

Derfor har også festivalen et mobilt tilbud. Takket være god støtte fra lokale bilforhandlere kan de sende skuespillere og artister rundt i regionen for å fremføre kjente og kjære ting i barnehager og på institusjoner for eldre.

Klar for å fylle salene: Nordland Teater gleder seg til å la publikum strømme inn og ta del i alle opplevelsene under Vinterlysfestivalen 2018. Fra venstre produksjonssjef Per Rasmussen, teatersjef Birgitte Strid, markedssjef Peter Eide Walseth, festivalgeneral Wenche Bakken og teaterdirektør Are Nakling.

Sterke kvinnenavn

Årets utgave er spekket med smale og brede opplevelser. I år er det også flere sterke kvinnenavn på plakaten.

• Kirsti Sparboe kommer med ”Kirstis back”

• Juni Dahr fremfører ”Edvard Munch – med hans egne ord”. En feiring av sitt 30-årsjubileum som selvstendig skuespiller.

• Elisabeth Moberg kommer med ”Highlights”

• Lise Fjelstad fremfører ”Kjærlighet” sammen med Håvard Gimse

• Storforshei-kunstneren Evelyn Rasmussen Osazuwa kommer slampoesi-konserten ”Fiskestang”


Fokus på overgrep

Ønske om å ta samtiden på pulsen innfris til fulle med forestillingen ”Man er først og fremst menneske – et vitnesbyrd”. Temaet her er seksuelle overgrep og ettervirkningen av dette. En brennaktuelt tema, med tanke på de nylige Tysfjord-avsløringene og den første dommen der.

Så fortsetter man selvfølgelig med det populær lunsjteateret, det blir dybdeintervjuer i sofaen til teatersjef Birgitte Strid, interaktiv morderjakt over en treretters middag på Søylen, samisk teater, Frode Grytten med band og teater hjemme i stua hos direktør Nakling. Og; ikke minst; NT Ung:

Fargerike opptog: Lys og farger har alltid vært viktig for Vinterlys. Her fra 2004.
Vi er ekstra stolte over det brede tilbudet til barn og ungdom under den attende versjonen av Vinterlys, sier festivalgeneral Wenche Bakken.

Uvurderlig bankhjelp

I det hele tatt, det er en voldsom satsing når Vinterlys 2018 går av stabelen. En satsing som ikke hadde vært mulig uten den uvurderlige støtten fra Helgeland Sparebank. Det muliggjør at det er 150 teaterforestillinger i Nord-Norges tredje største by, en satsing på barn og unge gjennom forestillinger og NT Ung, og det har gitt rom for å utvikle festivalen i alle disse årene til det den er i dag – til glede for befolkningen.

– En fantastisk sponsorbedrift som dyrker det samme lokale engasjementet som teateret, sier Bakken.

Administrerende direktør Hanne J. Nordgaard i Helgeland Sparebank



Lokal drivkraft

– Vårt samarbeid med Nordland Teater og Vinterlysfestivalen er et perfekt eksempel på at vi er en drivkraft for vekst som bidrar til at Helgeland er et bra sted å bo, sier administrerende direktør Hanne J. Nordgaard i Helgeland Sparebank.

– Takket været våre kunder og samarbeidspartnere, kan vi jobbe videre for å utvikle fremtidens lokalbank og sikre lokal verdiskaping.

Er du kunde hos Helgeland Sparebank? Da har du mange fordeler.

Les mer om rabatt på utvalgte forestillinger på Vinterlysfestivalen

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet