Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor bør du vaske bilen oftere om vinteren

Annonse fra Bil i Nord

Salting av veier og metallpartikler fra pigger i dekk, skjæreståler på brøyteploger og bremser, gjør at du bør vaske bilen oftere om vinteren enn om sommeren.

– Biler blir spesielt på vinterstid full av metallpartikler i lakken. Dette er små fastbrente nupper man ikke alltid ser, men kan kjenne om man stryker hånda forsiktig over. Disse metallpartiklene kommer fra pigger i dekk, skjæreståler på plogen og bremsene, sier bilpleier Torbjørn Huseby på Bil i Nord.

Norsk vinter byr på utfordrende kjøreforhold mange steder, og salt, støv og metallpartikler gjør at det er ekstra viktig å vaske bilen om vinteren.

1. Ikke vask i direkte sollys

Lakken bør ikke være varm når du skal vaske. Såpe og annen kjemi vil tørke inn på bilen og kan/vil gjøre skade på lakken.

2. En god forvask er viktig

Avfetting, partikkelfjerner og forvasksåpe (skum). Disse produktene løser opp asfalt, piggstøv, bremsestøv og trafikkfilm på bilen.

Påfør alltid produktene nedenfra og opp på bilen. Bilen er alltid mest skitten lengst ned og produktene trenger lengre tid for å løse det opp.

Les også: Slik vasker du bilen innvendig

Asfaltfjerner/avfetting skal ikke legges høyere opp enn til dørhåndtak. Listverk, vindusviskere og pakninger blir ødelagt av avfetting. Bakdelen av bilen er som regel full av skitt helt opp til taket. Her kan det være en fordel å bruke avfetting helt opp. Om du har vindusvisker på bakruten, løft den ut fra glasset slik at du unngår å ødelegge den.

– Forvasksåpe i skumkanon er noe alle skulle hatt. Det er en meget effektiv måte å løse opp skitt og trafikkfilm fra lakken. Da blir bilen så og si helt ren før du starter med svampvask.

3. Spyl bilen ekstra godt etter forvask

Begynn nede ved kanaler og jobb deg oppover. Det er en fordel å ta ett panel i slengen. Når hele bilen er spylt, må du spyle en gang til ovenfra og nedover.

4. Bruk en god, ny svamp

Svampvask gjøres med en god vaskehanske eller svamp med store porer.

– Husk på at skitten som eventuelt er igjen på bilen VIL lage riper i lakken. Skyll derfor svampen/hansken godt og ofte. Bruk en såpe med god glid. Mister du svampen på bakken, så kast den. Det koster mindre å ta en ny svamp enn det koster å få fjernet alle ripene den vil lage om du fortsetter å bruke den, sier Huseby.

Han fraråder sterkt å bruke Zalo eller andre husholdningssåper på bil.

5. Skyll og tørk

Til slutt må du igjen skylle bilen godt for å få bort alle såperester. Ikke la bilen lufttørke eller tørke i sola.

– Filler eller håndduker til kropp er ikke bra på lakk. Bruk et mikrofiberhåndkle beregnet for tørk av bil. Disse har ekstremt god oppsugningsevne og er skånsom for lakken. Tørk med lett hånd, råder Huseby.

Disse mikrofiberklutene kan vaskes i vaskemaskin og vare i flere år om du tar vare på dem.

– Bare husk på å bruke flytende vaskemiddel og aldri bruk skyllemiddel. En kork eddik gjør dem myke uten at de mister oppsugingsevnen, sier Huseby.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet