Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rød Snø arrangeres i Mo i Rana 9.-10. mars 2018

Lad opp til Rød Snø - vinterens feteste fest

Annonse fra Rød Snø og Rana Blad

Dette er noe av det beste du kan foreta deg i byen vår før du lar deg rive med av den energiske festivalstemningen på Rød Snø.

Mo i Rana er byen mellom bratte bakkar og berg som stuper ned i dype fjorder. Et handelssentrum på Helgeland, omkranset av storslåtte naturopplevelser. Om du kommer langveisfra for å ta ei festivalhelg, eller om du bor her året rundt, har byen noe for enhver smak.


1. Indisk, sushi eller street food?

Du finner flere spennende spisesteder både i og utenfor sentrum. Om du har “cravings” på indisk, kan Taras diske opp med spennende retter fra det indiske kjøkken. Fersk sushi får du hos Café Tinde, som ligger i sentrum. Og sist, men ikke minst, må du prøve kullgrillet street food hos en av byens hippeste spisesteder; No3.



2. Opplev Mo i Rana 0 m.o.h.

Bare en kort spasertur fra sentrum ligger Havmannpromenaden. Her kan du blant annet besøke Moholmen og se glimt fra gamle Rana. Du vil også passere den ikoniske Havmannen, som skuer ut over Ranfjorden. Mens du går langs promenaden kan du mellom skifersteinene se lyssatte diktstrofer skrevet av Laila Stien. Diktet skildrer historier fra tidligere jernverket i Mo i Rana, og står som en fin påminnelse om at du er i Nord-Norges industrisentrum. 

Utsikt fra Tjuvtrappa



3. Opplev Mo i Rana - 310 m.o.h.

Vi er stolte av byen vår, og enda mer stolte er vi av fjordene, fjellene og den rike naturen rundt den. Vi anbefaler deg å komme deg opp i høyden for å nyte det i fulle drag. Det finnes mange topper i kommunen, men for den passe turvante er Tjuvtrappa et perfekt turmål. Derfra får du den etterlengtede panoramautsikten mot Mo i Rana og Ranfjorden.


4. Shopping

Både hos Amfi og Byporten kan du finne det du trenger til festivalantrekket. I tillegg til kjedebutikker som Carlings, H&M, Cubus og Jack & Jones, finner du også flere unike butikker med interiør og klær. iHus Studio i sentrum og BO Interiør på Byporten har begge en unik sammensetning av både interiør, godteri og livsstilsartikler for den interiørbevisste. Slå deg løs - det er tross alt festival!

Artikkelen fortsetter under videoen.

Rød Snø 9.-10. mars 2018 Mo i Rana

I løpet av festivalhelga kan du få med deg ni konserter med navn som Eva Weel Skram, Dumdum Boys, Datarock og Ida Maria

Vinterbyen mellom bakker, berg og dype fjorder

5. Nyt den nordnorske vinteren

Nord-Norge er Nord-Norge, og vintersesongen varer til bunaden skal på igjen. Som ranværinger flest bør du trekke til bakkene, dersom været tillater det. Hos Skillevollen Alpinsenter kan du låne alt du trenger av utstyr til en dag i bakken. Der finner du alt fra akebakker til slalombakker, isbane og lysløype.


Datarock kommer (Photo: Tom Oxley)


6. Kulturbyen Mo i Rana

Mo i Rana huser flere store festivaler i løpet av året. Mars er måneden for Rød Snø. Lyden av pulserende musikk, latter og festivalfolk gjaller som et energisk vårbrøl gjennom sentrum etter lange måneder med vinterdvale. Rød Snø arrangeres i Ranahallen, som er oppvarmet og klar for å ta imot et par tusen festivaldeltakere. Der finner du både mattelt, storscene, flere sitteplasser og et stort dansegulv. Det er her både ranværinger og tilreisende møtes med brede smil, glowsticks og bamseklemmer. 

Kvelden avsluttes med klubb-session for deg som fortsatt ikke er “ferdigdansa”. Glowsticks og dansemusikk må til når man skal riste løs etter en lang vinter

Dumdum Boys

Billett til Rød Snø

Kjøp billett her

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet