Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

STØRST: Bil i Nord har over 200 ansatte fordelt på avdelinger fra Tromsø i nord til Mosjøen i sør. Nå har du mulighet til å bli med på laget.

Søker deg som elsker å skru på bil

Annonse fra Bil i Nord

Elsker du å mekke bil? Nord-Norges største bilkonsern, Bil i Nord, er på jakt etter dyktige bilmekanikere.

I flere nordnorske byer troner nå Volvo på toppen som bilmerke nummer 1, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Volvo er hovedmerket hos Bil i Nord, som nå er Nord-Norges største privateide bilforhandler. I fjor hadde selskapet en omsetning på cirka 1,2 milliarder kroner.

Siden Bil i Nord selger så mange biler, gir det også mer å gjøre på verkstedene. Det er for tiden flere ledige stillinger i konsernet, og nå søkes det etter bilmekanikere med fagbrev og serviceleder.

– Vi er i vekst, og søker nå etter flere bilmekanikere med fagbrev. Vårt nye motto er «Vi tror på Nord-Norge», og vi ønsker å være med å utvikle landsdelen vår og peke på de store mulighetene som finnes her. Bilbransjen er i stor endring, men vi har stor tro på at god service og fornøyde kunder skaper økt vekst for oss, sier avdelingsleder Kenneth Evjen ved Bil i Nord.

LES OGSÅ: Volvo suser til topps på bilstatistikken

VOKSER: Økende bilsalg gir også mer arbeid til verkstedene. Nå søker vi etter flere bilmekanikere, sier avdelingsleder Kenneth Evjen i Bil i Nord.

Feilsøker med datamaskin

Serviceleder Viggo Pedersen hos Bil i Nord Svolvær forteller at bilmekanikeryrket ikke lenger innebærer grovt verktøy og skitne kjeledresser.

– I dag er jobben til en bilmekaniker i stor grad en datajobb, samtidig som det selvfølgelig også er mekaniske utfordringer. Dagens biler er høyteknologiske, og man gjør avansert feilsøk med pc. Det er en enorm teknisk utvikling og som mekaniker må du henge med, sier Pedersen.

Det er en ruvende utvikling innen bilbransjen, noe som ikke minst påvirker bilmekanikerne. Feilsøk skjer på datamaskinen og man må også ha hode for data.

Blir spesialist på ett bilmerke

De fast ansatte mekanikerne spesialiseres innen et bilmerke. Det er til en viss grad nødvendig i dagens mekanikerverden.

– Datafeilsøket er litt forskjellig på de ulike bilmerkene og det er forskjellig måte å håndtere garanti. Vi ønsker å ha noen som er mer fordypet i det ene merket enn andre, sier Viggo Pedersen.

– Hvordan er drømmekandidaten?

– Det er noen som ikke er redd for prøve og tørre å ta en utfordring. Vi ønsker noen med litt erfaring og forståelse for data. Kjønn er overhodet ikke viktig, det kan like gjerne være en kvinne som mann. Vedkommende må være strukturert og både kunne jobbe selvstendig og samarbeide.

SPESIALIST: Bilmekaniker Laila Eriksen er spesialisert på Volvo.

Ledige stillinger hos Bil i Nord

Bil i Nord har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen. For tiden er følgende stillinger ledige:

     • Bilmekaniker, Tromsø
     • Bilmekaniker, Svolvær
     • Bilmekaniker, Leknes
     • Bilmekaniker, Bil i Nord Lofoten (Svolvær)
     • Salgssjef, Bodø
     • Dekkhotellansvarlig, Svolvær
     • Bilklargjører, Svolvær
     • Salgssjef Ford, Tromsø
     • Selger, nyttekjøretøy, Svolvær

Trygg og solid arbeidsplass

Daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord forteller at selskapet er en trivelig og trygg arbeidsplass, der alle jobber mot det samme målet.

– Dagene er hektiske og det er ingen som har for lite å gjøre. Bil i Nord er Nord-Norges største forhandler, og vi har god og trygg økonomi. Det betyr blant annet at vi har det beste utstyret som finnes til enhver tid. Vi lar også medarbeiderne utvikle seg og delta på de kurs som er tilgjengelig hos importørene våre. Alle ansatte får ta og får ansvar, sier Svendsen.

LES OGSÅ: Har solgt rekordmange biler i 2017

STORTRIVES: Lærlingene David Martinussen (delelager), Christian Nicolaisen (bilmekaniker), Rikke Johansen (hjulutrustning), Edvin Brox (hjulutrustning) og Bjørn Johansen (bilmekaniker) stortrives hos Bil i Nord.

Ønsker flere lærlinger

Bil i Nord gjør også ekstra for å rekruttere flere lærlinger. For tiden har de utlyst flere stipend for ungdom i Nordland, Troms og Finnmark på 10.000 kroner – i tillegg til garantert jobb.

Gjennom konkurransen ønsker Bil i Nord å stimulere flere til å velge bilfag som yrkesretning.

LES OGSÅ: Vinn jobb og stipend på 10.000 kroner

Hos Bil i Nord får mekanikerlærlinger en bred innføring i faget av dyktige kollegaer.

– Vi tar imot lærlinger, og setter stor pris på dem. Lærlinger er viktig i dag og kommer til å bli viktig i framtiden også. De kandidatene som kommer fra skolen i dag er også veldige dyktige og har gode karakterer, sier teknisk leder Oddgeir Berg ved Bil i Nord Tromsø.

Er du eller kjenner du noen som er interessert?
Klikk her for å se alle ledige stillinger og del gjerne artikkelen videre!

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet