Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Volvo vinner prestisjefylt pris – igjen

Annonse fra Bil i Nord

Volvo XC60 er kåret til Årets bil i verden!

Det er bare noen få uker siden nye Volvo XC40 stakk av med tittelen Årets bil i Europa 2018. Nå er det grunn til mer feiring hos Volvo i Gøteborg og hos Nord-Norges største bilforhandler, Bil i Nord. Den populære SUV-en XC60 har nå stukket av med tittelen Årets bil i verden.

– Vi er svært fornøyd med utmerkelsen. Dette er en tøff konkurranse, men prisen til XC60 viser at Volvo har den rette kombinasjonen av premium design og sikkerhet i verdensklasse. Denne kombinasjonen har også truffet tusenvis av kunder som har kjøpt bilen. SUV-en er fullpakket med den nyeste teknologien, og er den perfekte bilen for en aktiv livsstil, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Volvo XC60 er en av årets bestselgere og gjør at Volvo nå suser til topps på bilstatistikken i Nord-Norge.

Daglig leder Jan Hugo Svendsen er fornøyd med at Volvo XC60 har vunnet prisen Årets bil i verden.

Salgssuksess

I juryen til Årets bil i verden sitter 82 biljournalister fra 24 land, og prisen blir delt ut under den store bilmessa i New York. I utgangspunktet var til sammen 34 bilmodeller nominert til prisen, men i finalen sto bare tre biler igjen: Range Rover Velar, Mazda CX-5 og altså Volvo XC60 – som sto igjen som vinner.

– Nye XC60 ble lansert i mars i fjor, og har siden lanseringen vært en stor salgssuksess. Bilen er basert på samme plattform som storebror XC90 og deler svært mye av teknikken med den. Stadig flere i Nord-Norge kjører nå Volvo, og vi har stor tro på ytterligere vekst, sier Svendsen.

Ekteparet Gunnar Heim og Bente Riise ønsker å kjøre trygt. Derfor valgte de Volvo XC60 da de tidligere i vinter skulle kjøpe ny bil.

Populært med hybrid

De siste årene har Volvo fornyet nesten hele modellutvalget sitt. Det startet med XC90 og S90/V90 og V90 Cross Country.

Så kom XC60 som første modell ut i den nye 60-serien. Rett før påske ble også splitter nye V60 lansert, en stasjonsvogn som på mange måter tar opp arven etter gamle V70.

– De mange bilnyhetene har pirret folks interesse, i tillegg til at bilene har vunnet en rekke priser og kommer svært godt ut i uavhengige sikkerhetstester. Hybrid-variantene er spesielt populær, og bilene passer perfekt til nordnorske forhold, sier Bil i Nord-sjefen.

Bil i Nord har Volvo som sitt hovedmerke. Bilforhandleren er lokalisert i Tromsø, Svolvær, Bodø, Finnsnes, Sortland, Harstad, Leknes, Mosjøen og Mo i Rana. Totalt er det over 200 ansatte.

Volvo XC60 byr på stilig design og sikkerhet i verdensklasse.

Ny sikkerhetsteknologi

Nye XC60 er en av de sikreste bilene som noen gang er laget, og har også vunnet uavhengige sikkerhetstester.

Ny teknologi reduserer risikoen for kollisjon med møtende biler, også når man bytter kjørefelt. Det er også lagt spesiell vekt på komforten. Det er også mulig å velge det halvautomatiske førerstøttesystemet Pilot Assist, som tar hånd om styring, akselerasjon og bremsing på godt oppmerkede veier i opptil 130 km/t.

Ønsker du å prøvekjøre de prisvinnende Volvo-modellene XC60 eller XC40? Klikk her for å bestille tid.

Frister førere med fiffig feste
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet