Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Daniel Åselid hos Bil i Nord Bodø har ferske og gode dekk på lager - klar til ny sommersesong.

Slik sjekker du om dekkene er gått ut på dato

Selv om snødybden tilsier at det fortsatt er vinter, er det igjen snart sesong for dekkskift. Dette bør du sjekke før du skifter dekk på bilen din.

1. mai er fristen for å legge om til sommerdekk her i Nord-Norge, selv om du må bruke sunn fornuft dersom du fortsatt kjører på veier med is og snø.

Når du skal sko bilen til en ny sesong, er det smart å sjekke om dekkene fortsatt holder mål.

Det enkleste er å undersøke mønsterdybden. Minste tillatte mønsterdybde er 1,6 mm for sommerdekk, men NAF anbefaler minimum 3 mm.

– Dekkene bør skiftes før disse grensene nås. Risikoen for vannplaning øker dramatisk når mønsteret på sommerdekkene blir mindre enn 3 mm. Det samme gjelder bremselengden på våt veibane, sier dekkansvarlig Danile Åselid hos Bil i Nord Bodø.

Hos dem sjekkes alle dekk som ligger på dekkhotellet, og dersom dekkenes mønsterdybde er under 4 mm, tar de kontakt med kunden.

Les også: Volvo vinner prestisjefylt pris - igjen

Med en linjal kan du enkelt sjekke mønsterdybden på alle fire dekk.

Sjekk datoen på dekket

Mange glemmer imidlertid å sjekke alderen på dekkene. Det har også stor betydning for hvordan dekkene oppfører seg. Gummi er ferskvare, og med alderen blir gummien hardere. Resultatet er mindre grep og lengre bremselengde.

– De fleste dekk bør skiftes etter fire-fem sesonger, uansett hvilket mønster de har, sier Åselid.

Det er enkelt å sjekke alderen på et dekk. Produksjonsalderen står stemplet inn i dekksiden, som en liten kode.

Det er fire tall etter hverandre, og de er ofte plassert inne i en oval. Tallene står for produksjonsuke – og år. I dette eksempelet står de to første tallene for ukenummeret dekkene ble produsert, i dette tilfellet uke 6. De to siste tallene står for årstallet dekket ble produsert, her 2018.

Dekk eldes, og du bør ikke bruke dekk som er mer enn fem sesonger gamle. Se etter produksjonsdatoen på dekket, så finner du fort ut om dekket er for gammelt.

Pass på lufttrykket

Cirka en tredjedel av alle bilister kjører med for lavt lufttrykk i dekkene. Et for lavt lufttrykk innebærer høyere drivstofforbruk, i tillegg til at det innebærer dårligere kontroll over kjøretøyet og det påvirker bremselengden.

Hvis lufttrykket er 20 prosent for lavt medfører det en reduksjon av dekkets levetid med opptil 30 prosent. Du finner det riktige lufttrykket for din bil i instruksjonsboken, i tanklokket eller i dørstolpen. Kontroller dekkene når de er kalde.

Les også: Volvo suser til topps på bilstatistikken

Sjåførens ansvar

Selv om fristen for å legge om til sommerdekk er 1. mai, sier loven at det er hver enkelt sjåførs ansvar å være skodd etter forholdene. Dette veier tyngre enn fristen.

Det skal være minimum mønsterdybde over 75 prosent av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Hvis du kjører med dekk som er under lovens minstekrav, kan du få 750 kroner i gebyr per dekk. Dette gjelder både på sommerstid og vinterstid.

Les også: Asgeir Nilsens liv ble endret da han fikk et hjertesykt barn

Hos Bil i Nord får du raskt og enkelt skiftet dekk på bilen din.

Populært med dekkhotell

Mens enkelte foretrekker å skifte dekk hjemme i garasjen, velger andre å overlate jobben til profesjonelle. Hos Bil i Nord er de klar for å legge om dekk til både nye og gamle kunder. Der kan du også lagre dekkene på dekkhotell, uansett om du har kjøpt bil eller dekk hos oss tidligere.

– Kundene våre er alt fra folk med firmabil til folk som bor i en mindre leilighet og ikke har plass til å oppbevare dekkene selv. Da er dekkhotell en suveren ordning, sier Åselid.

På et dekkhotell blir dekkene korrekt oppbevart, mørkt og temperert – og klar til en ny sesong.

Trenger bilen din nye sommerdekk? Bil i Nord har for tiden kampanje på nye dekk - 40 prosent på Nokian-dekk og 30 prosent på Continental-dekk.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet