Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ønsker din bedrift tilskudd?

Kunnskapsparken Helgeland inviterer til åpen dag for næringslivet hvor man får de beste tipsene samt speed date med Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge.

Mange bedrifter jobber med forskning og utvikling, og det finnes gode muligheter dersom din idé fortjener oppmerksomhet fra de offentlige støtteordningene.

Virkemiddelapparatet med Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge skal nå informere om aktuelle ordninger.

9. Mai kommer de til Mo i Rana. Kommer du?

Konkurransefortrinn

– Mitt inntrykk er at mange driver utviklingsaktiviteter i egen bedrift, men at noen går glipp av offentlig støtte grunnet mangel på kunnskap om dagens ordninger. Det vil vi gjøre noe med, sier forretningsutvikler i Kunnskapsparken Helgeland, Fransisca Kappfjell Herbst.

Man trenger ikke ha et utviklingsprosjekt for å delta på seminaret, men å holde seg oppdatert på hvilke muligheter som finnes er et klart konkurransefortrinn.

– For mange kan kunnskap om de ulike støtteordningene være utløsende og gi svært gode resultater. Det har vi mange gode eksempler på, og noen skal presenteres på seminaret. Målet er å gi bedriftene de verktøyene de trenger for å kunne gjøre denne jobben selv. 

Dette er en gylden mulighet for å gi sine ansatte opplæring, helt gratis.

Fremmer utviklingskultur

– Vi ønsker å fremme en god utviklingskultur i det regionale næringslivet ved å gi alle mulighet til å delta, slik at de kan vurdere hvordan en slik ordning kan være til fordel for dem.

Har din bedrift en god idé? Eller vil du bare prøve å gjøre produksjonsprosessen litt annerledes?

– Næringslivet i regionen må se verdien av det offentlige virkemiddelapparatet slik at vi kan holde oss konkurransedyktige.

  

Alle som ønsker å vite mer om støtteordninger og muligheter for finansiering er velkommen til påmelding og deltakelse. Her kan man knytte kontakter, få god veiledning og diskutere egne FOU-prosjekt.

– Når det kommer til forretningsutvikling er kunnskap om offentlige støtteordninger veldig viktig. Vi håper derfor at så mange som mulig ser verdien av seminaret, oppfordrer Kappfjell Herbst. 

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet