Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Stine (27) trives best under panseret

Annonse fra Bil i Nord

Stine Johansen gikk fra butikkjobb til bilmekaniker på verkstedet.

Vi finner Stine inne på verkstedet hos Bil i Nord i Bodø på Gamle Riksvei 1. Hun er i full gang med service av en Volvo – bilmerket hun har spesialisert seg på.

Stine Johansen (27) liker å ha personlig kontakt med kundene sine, og finne ut av feil med bilene.

– Etter lærlingtiden begynte jeg å jobbe i en butikk som selger bilrelatert utstyr. På et tidspunkt kom jeg i snakk med daglig leder, og da han hørte at jeg var utdannet bilmekaniker, var veien kort til intervju og jobb, forteller Stine. 

Liker å finne feil

Interessen for bil har alltid vært der, og Stine tok utdanning som bilmekaniker.

– Det er artig å skru på biler, og jeg synes det er artig å finne ut av feil, sier Stine.

I dag jobber hun som Personlig Servicetekniker – som er Volvos tittel for mekanikerspesialistene.

Det innebærer at hun har personlig kontakt med kundene. Det er henne kundene ringer til når bilen skal på service eller det oppstår feil. Når bilen er ferdig, tar Stine igjen kontakt.

– Det er fint å kunne planlegge dagene selv, i tillegg skaper den personlige kontakten en mye bedre forståelse for hva det er kunden plages med eller hva som er feil med bilen. Jeg ringer og snakker direkte med kundene mine, forteller Stine.

Les også: Skal du på campingferie? Dette må du huske på

Få kvinnelige bilmekanikere

Stine Johansen er, så langt vi kjenner til, Bodøs eneste kvinnelige mekaniker. Hun er vant til å være alene kvinne i et mannsdominert miljø.

Stine Johansen er fra Helligvær, men har de siste 11 årene bodd i Bodø.

– Jeg har stort sett vært alene kvinne siden jeg gikk på videregående, og det går helt fint. Vi er en grei arbeidsgjeng, og mennene her er lette å ha med å gjøre, ler Stine. 

Nord-Norges største bilforhandler

Bil i Nord er Nord-Norges største bilkonsern og har avdelinger fra Tromsø i nord til Mosjøen i sør. I fjor hadde selskapet en omsetning på cirka 1,2 milliarder kroner, og Bil i Nord har over 200 ansatte.

Det er for tiden flere ledige stillinger i konsernet, og nå søkes det etter bilmekanikere med fagbrev og serviceleder.

Avdelingsleder Kenneth Evjen ved Bil i Nord.

– Vi er i vekst, og søker nå etter flere bilmekanikere med fagbrev. Vårt nye motto er «Vi tror på Nord-Norge», og vi ønsker å være med å utvikle landsdelen vår og peke på de store mulighetene som finnes her. Bilbransjen er i stor endring, men vi har stor tro på at god service og fornøyde kunder skaper økt vekst for oss, sier avdelingsleder Kenneth Evjen ved Bil i Nord.

Blir spesialist på ett bilmerke

De fast ansatte mekanikerne spesialiseres innen et bilmerke. Det er til en viss grad nødvendig i dagens mekanikerverden.

– Datafeilsøket er litt forskjellig på de ulike bilmerkene og det er forskjellig måte å håndtere garanti. Vi ønsker å ha noen som er mer fordypet i det ene merket enn andre, sier serviceleder Viggo Pedersen ved Bil i Nord Svolvær.

– Hvordan er drømmekandidaten?

– Det er noen som ikke er redd for prøve og tørre å ta en utfordring. Vi ønsker noen med litt erfaring og forståelse for data. Kjønn er overhodet ikke viktig, det kan like gjerne være en kvinne som mann. Vedkommende må være strukturert og både kunne jobbe selvstendig og samarbeide.

Ledige stillinger hos Bil i Nord

Bil i Nord har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen. For tiden er følgende stillinger ledige (https://bilinord.no/stilling-ledig/category1047.html):

• Bilmekaniker, Tromsø
• Bilmekaniker, Svolvær
• Bilmekaniker, Leknes
• Bilmekaniker, Bil i Nord Lofoten (Svolvær)
• Bilklargjører, Svolvær
• Bilklargjører, Finnsnes
• Salgssjef Ford, Tromsø
• Selger, nyttekjøretøy, Svolvær

Trygg og solid arbeidsplass

Daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord forteller at selskapet er en trivelig og trygg arbeidsplass, der alle jobber mot det samme målet.

Daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

– Dagene er hektiske og det er ingen som har for lite å gjøre. Bil i Nord er Nord-Norges største forhandler, og vi har god og trygg økonomi. Det betyr blant annet at vi har det beste utstyret som finnes til enhver tid. Vi lar også medarbeiderne utvikle seg og delta på de kurs som er tilgjengelig hos importørene våre. Alle ansatte får ta og får ansvar, sier Svendsen.

Ønsker lærlinger velkommen

Bil i Nord gjør også ekstra for å rekruttere flere lærlinger. Tidligere i vinter utlyste de flere stipend for ungdom i Nordland, Troms og Finnmark.

Les også: Lasse og Thomas vant jobb og 10.000 kroner

Hos Bil i Nord får mekanikerlærlinger en bred innføring i faget av dyktige kollegaer.

– Vi tar imot lærlinger, og setter stor pris på dem. Lærlinger er viktig i dag og kommer til å bli viktig i framtiden også. De kandidatene som kommer fra skolen i dag er også veldige dyktige og har gode karakterer, sier teknisk leder Oddgeir Berg ved Bil i Nord Tromsø.

Er du eller kjenner du noen som er interessert? Klikk her for å se ledige stillinger og del gjerne artikkelen videre!

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet