Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Personlig servicetekniker Benny Skugghei sjekker om forstillingen er riktig.

Er hjulene ute av kurs? Dette bør du sjekke før du drar på ferie.

Annonse fra Bil i Nord

Skjevheter i hjulstillingen kan gi både ubehagelige og farlige overraskelser.

Mange bileiere kjører rundt med feil hjulstilling på bilen uten å vite det.

– Man bør sjekke hjulstillingen hver 2-3 år. Skjev hjulstilling kan føre til høy dekkslitasje, skjevt ratt og en bil som trekker til siden og er ustabil på veien, sier bilmekaniker Benny Skugghei hos Bil i Nord.

Les også: Skal du på campingferie? Dette må du huske på!

Slitasje på dekkene

Èn enkel måte å se om hjulstillingen er skjev, er måten dekkene slites på.

– I dag er det mange som kjører rundt på store biler, der dekkene er dyre. Da er det også en stor utgift dersom dekkene slites unødvendig raskt. Dermed kan det fort lønne seg å sjekke hjulstillingen. Dette er penger som man fort tjener inn igjen, sier Skugghei.

Les også: Stine (27) trives best under panseret.

Sjekk både foran og bak

Ved skjev hjulstilling kan du også merke at bilen drar til en av sidene eller føles ustabil i veibanen. Du kan også høre kakkel og smell fra understellet.

Personlig servicetekniker Benny Skugghei sjekker om forstillingen er riktig.

– Men det er ikke alltid du merker at bilen har en skjev hjulstilling. Med dagens avanserte biler er det heller ikke bare forstillingen som bør sjekkes, men også bakstillingen. En skjevhet i bakre stilling sliter i forstillingsdeler og endrer bilens kjøreegenskaper, sier bilmekanikeren.

Les også: Thomas og Lasse vant jobb og 10.000 kroner.

Trafikkfarlig

Årsaken til skjev hjulstilling kan være flere, men som regel har man kommet borti en fortauskant eller kjørt nedi et stort hull i veien, som gjør at hjulstillingen bøyes noe.

– Det kan også komme av at deler i forstillingen er slitt og må byttes, som styrestag, fôringer, knekte fjærer eller defekte støtdempere. Dersom det ikke byttes, risikerer du at alt ryker, sier Skugghei.

Det er flere grunner til at hjulet bør være i riktig vinkel.

Én ting er de økonomiske. Med skjeve hjul slites dekkene tidlig ut, og bilen bruker mer drivstoff enn den behøver.

Med en riktig hjulvinkel får bilen også minst mulig rullemotstand.

– Men i ytterste konsekvens kan skjev hjulstilling være trafikkfarlig. Når du må bremse i høy fart, kan bilen dra seg ukontrollert ut til siden og ut i grøfta.

Bil i Nord har for tiden kampanje på firhjulskontroll til kun 1499 kroner. Klikk her for å bestille time på verksted!

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet