Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Einar Ringstad og Matilde Thomassen hos Coop Obs i Mo i Rana

Dette må du tenke på når du kjøper sykkelhjelm

Annonse fra Obs

Er en dyr hjelm sikrere enn en rimelig? Hvordan sjekker du at den sitter riktig? Her er det du bør vite når du skal kjøpe sykkelhjelm til barna (eller deg selv!).

– Det er bare én regel som gjelder når det gjelder sykkelhjelmer, og det er at de må være riktig merket og dermed godkjent for bruk, sier Ida Neergaard som er rådgiver for skole i Trygg Trafikk.

– Alle sykkelhjelmer som er merket med CE og EN 1078, er godkjente. Dette er europeisk standard for hjelmer til sykling og skating. Pris og utseende spiller ingen rolle så lenge hjelmen er godkjent!

Slik sitter hjelmen riktig

Men det hjelper lite at hjelmen er aldri så godkjent, hvis den ikke sitter som den skal!

Prøv på hjelmen i butikken, der får du hjelp til å tilpasse den.

IDA NEERGAARD, TRYGG TRAFIKK

1. Det er også lurt å sjekke den med jevne mellomrom gjennom sykkelsesongen, for å sikre at den fortsatt sitter riktig:

2. Hjelmen skal dekke panna, issen, bakhodet og tinningene.

3. Spennene på hver side skal sitte rett under øret.

4. Hakeremmen skal sitte passe stramt under haken. Det gjør den når du får plass til to fingre mellom remmen og haken.

5. Hakeremmen må ikke være for slakk, da kan hjelmen bli hengende bak i nakken. Dermed dekker den ikke det viktigste området der de fleste sammenstøtene treffer hodet, nemlig pannen og issen.

6. Hjelmen skal sitte behagelig og fast på hodet, og skal bare kunne skyves noen få cm fram og tilbake.

7. Du kan også regulere vidden med justering bak i nakken.

8. Det er også viktig at låsen er lett å åpne og lukke.

Mange kule sykkelhjelmer

Om ikke utseendet på sykkelhjelmen har noe å si for sikkerheten, kan det ha mye å si for hvor populært junior synes det er å ta den på. Når dere skal kjøpe sykkelhjelm, er det derfor lurt å la barnet velge den selv.

Og det er nok å velge imellom! Klassisk flat eller mer moderne rund? Hva med noe ekstra kult i form av skate- eller streethjelm? Disse er litt annerledes enn vanlige sykkelhjelmer, men like fullt godkjent også for sykling. De gir like god beskyttelse for hodet.

En BMX-hjelm er beregnet på sykkel-motorcross, røff sykling på bane eller andre steder.

Denne typen dekker ørene og gjør at du hører trafikken dårlig, så den anbefales ikke til vanlig sykling, sier Ida Neergaard.

Se utvalget til Coop Obs: Sykkelhjelmer

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet