Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

For ekteparet Steffen (29) og Laila (27) er det helt naturlig å dele arbeidsplass. De har aldri prøvd noe annet.

Annonse fra Bil i Nord

Det var nemlig på jobb at paret møttes i 2009, og siden den gang har de alltid jobbet sammen.

- Det var nok en del som var skeptiske, da de hørte at det skulle begynne et par her, ler Laila Ingelin Jakobsen (27).

I 2016 begynte hun og Steffen Jakobsen (29), som da var kjæresten hennes, å jobbe hos Bil i Nord Tromsø. Laila er PST – personlig servicetekniker, og Steffen er PST Coach.

- De var nok redde for at det skulle gå skeis, legger hun til.

Møttes på jobb

I dag er Laila og Steffen gift, og de har klart å jobbe sammen i ni år som kjærester og ektepar – uten at det har bydd på nevneverdige problemer.

MØTTES PÅ JOBB: Laila og Steffen møttes i 2009, da de jobbet på samme verksted. I 2016 begynte de begge hos Bil i Nord.

- Vi ble kjærester da vi møttes på jobb i 2009. Vi jobbet på verksted, og var begge interesserte i bil. Man kan jo si at det er på grunn av bilinteressen at vi traff hverandre, forteller Laila.

Hun kommer opprinnelig fra Karasjok, og har gått på skole i Alta. Ettersom det ikke finnes bilverksted på hjemstedet, havnet hun ganske tilfeldig i Tromsø.

Og der møtte hun altså Steffen. Han kommer opprinnelig fra Finnsnes, og har bodd både på Svalbard og i Tønsberg før han havnet i Tromsø – på samme verksted som Laila.

Les også: Fant kjærligheten på jobb.

Vokst opp med bil

Begge har de bilinteressen med seg fra barndommen.

- Jeg har vært interessert i bil mer eller mindre hele livet, forteller Steffen.

- Både pappa og bestefar dreiv verksted og bensinstasjon på Finnsnes.

BILINTERESSE: Laila tror bilinteressen hennes kommer fra faren.

Laila skylder interessen på faren sin.

- Jeg er pappajente, og har alltid vært mye sammen med han. Riktignok er pappa elektriker, ikke bilmekaniker, men han er en veldig «handy» type som jeg har lært mye av, sier hun.

Fordeler

Ekteparet giftet seg i 2017, og har i dag to barn sammen. De ser mange fordeler med å være gift, ha familie sammen, og jobbe sammen.

FORSTÅELSE: Steffen og Laila opplever at å ha felles arbeidsplass, skaper større forståelse.

- Et stort pluss er at vi har større forståelse for hverandres jobbsituasjon. Dersom det er mye å gjøre på jobb i en periode, eller det er andre ting som skjer, så kjenner vi begge til det, sier Steffen.

- Det er jo ikke sånn et vi kommer hjem, og ikke forstår hva den andre snakker om, legger Laila til.

- Enten det handler om bil generelt, eller Bil i Nord spesielt.

Hjelper hverandre

Et annet pluss som paret opplever ved å jobbe sammen, er at det er enkelt å søke hjelpe hos hverandre på jobb.

- Vi kjenner jo hverandre ekstra godt, og da er det lettere å be om hjelp, mener Laila.

ENKLERE HVERDAG: Ekteparet Jakobsen opplever at hverdagen med barn går enkelt opp når man har samme arbeidsplass.

I tillegg opplever de at hverdagen med barn er lettere å få til, når de jobber sammen:

- Det blir jo for eksempel aldri noen diskusjoner om hvem som skal levere og hente i barnehagen, sier Laila.

- Men samtidig har vi jo «alltid» jobbet sammen, så vi kjenner jo ikke til noe annet…

Tar med jobben hjem

Steffen er Lailas overordnede på jobb, men det har ifølge paret vært helt uproblematisk.

- Vi skiller på rollene, og tar ikke privatlivet med oss på jobb, sier Steffen.

Men selv om paret ikke tar med privatlivet på jobb – tar de definitivt med jobben hjem.

- Bil er en stor del av livet vårt – det er jo vår store interesse, sier paret.

- Hjemme har vi både en Volvo og en Ford Mustang, og vi drar gjerne på Amcar-treff i helgene. I fjor dro vi på bilferie med Mustangen, og da vi nylig kjøpte oss hus, var det garasjen vi falt pladask for!

HOBBY: Paret tar gjerne jobben med seg hjem - og drar gjerne på Amcar-treff sammen med barna i helgene.

Bilinteressen har allerede begynt å smitte over på ungene på 6 og 3 år.

- De er opptatte av bilmerker, og peker ut alle Volvoene vi ser når vi er ute og kjører, ler Laila.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet