Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Med denne ekstranøkkelen kan du trygt låne bort bilen til yngre sjåfører, sier salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord.

Nå kan du låne ut bilen uten noen bekymringer

Annonse fra Bil i Nord

Volvos «Rød nøkkel» gir deg muligheten til å begrense bilens funksjoner, og du kan trygt låne ut bilen til barna.

De fleste har nok kjent på den lille usikkerheten som sniker seg inn når barna i huset kommer og spør om å låne bilen.

I mange tilfeller er høy fart årsaken til alvorlige trafikkulykker, og som et ledd i Volvos fokus på sikkerhet, har Volvo de seneste år lansert «Rød nøkkel». Dette er ekstranøkkelen som gir deg muligheten til å begrense enkelte innstillinger, slik at du trygt kan låne ut bilen.

– Mange i dag kjøper biler for mange hundre tusen kroner og gjerne biler med mange hestekrefter. Når man da låner ut bilen til barna i huset er det viktig å ha fokus på sikkerhet, både for barna og bilens skyld, sier salgssjef i Bil i Nord, Tom Karlsen.

Les også: Bente og Gunnar: Det viktigste er en trygg bil

Nøkkelens funksjoner

«Rød nøkkel» er en ekstranøkkel som ved bruk gjør det umulig for sjåføren å slå av bilens sikkerhetsfunksjoner. Topphastigheten på bilen er satt til 120 km/t, og man vil få opp hastighetsvarsling. 50, 70 og 90 km/t er forhåndsinnstilt.

I tillegg kan man også sette maksimumvolum på høyttaleranlegget, noe som er forhåndsstilt.

RØD NØKKEL: Volvo er opptatt av sikkerhet og denne nøkkelen skal hjelpe deg med det.

– For mange uerfarne sjåfører kan det være vanskelig å følge med på hva fartsgrensen er. Med hjelp av hastighetsvarslingen vil du til enhver tid ha kontroll på fartsgrensen, sier Karlsen.

Les også: Her er bilen som blir Volvos neste suksess

Volvos DNA

I mange år har Volvo hatt et sterkt fokus på sikkerhet, og de er en foregangsbedrift innenfor dette området. Det ligger i Volvos DNA å ha stort fokus på sikkerhet.

– Denne ekstranøkkelen gir kundene gode forsikringsbetingelser i Volvia - som er Volvos egen forsikring, og da slipper man ekstradekningen for ung bruker (under 23 år). Prisen for «Rød nøkkel» ligger på cirka 2000 kroner, så ser man på det økonomiske vil det også være en lønnsom innvestering for kunden, sier Karlsen.

«Rød nøkkel» kan kjøpes til følgende modeller:

- XC90 og XC90 Twin Engine av årsmodell 2016 og senere.
- S90, V90 og V90 Cross Country av årsmodell 2017 og senere.
- XC60, XC60 Twin Engine, V90 Twin Engine og S90 Twin Engine av årsmodell 2018 og nyere.
- V60 av årsmodell 2019 og senere.

Bil i Nord har for tiden kampanje på en rekke nye Volvo-modeller. Klikk her for å se tilbudene.

Null-visjonen

«Biler kjøres av mennesker. Derfor er sikkerhet det grunnleggende i alt vi gjør hos Volvo.», sa grunnleggerne av Volvo. Disse verdiene står ved lag, og i 2008 satt Volvo seg en visjon om at fra 2020 skal ingen omkomme, eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo.

– Det er heller ikke blitt tatt patent på «Rød nøkkel», da Volvo ønsker at dette skal være en funksjon som flere kan komme etter med, sier Karlsen.

Ta kontakt med en Bil i Nord-forhandler dersom du ønsker «Rød nøkkel».

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet