Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Trenger du en markedsplan?

Annonse fra Rana Blad Marked

Vil du ha mest mulig ut av markedsbudsjettet ditt? Mangler du struktur i din markedsføring? Blir det mange tilfeldige stunt? Cecilie rydder opp!

Alle vil at bedriften skal gå godt, og man vil gjerne synes i markedet. Ofte vet man ikke helt hvordan, og markedsføringen kan bli litt tilfeldig. Det kan føles som en uoverkommelig oppgave å få satt opp en helhetlig markedsstrategi med påfølgende aktivitetsplan. Markedet i dag er i stadig forandring, og forandringen skjer i et økende tempo. Å følge med på alt er en heltidsjobb. Heldigvis finnes det folk som har akkurat dette som sin jobb, slik at du kan konsentrere deg om din. 

Min største motivasjon er å hjelpe andre til å lykkes

Cecilie Nordvik (42) i markedsavdelinga i Rana Blad er en slik person. Hun er ekspert innen strategisk medierådgivning, og har lang erfaring og høy kompetanse på området. Hun er utdannet innen markedsføring, reiselivsledelse, økonomi og internasjonal business, og hun har bred arbeidserfaring. Cecilie har jobbet innen bygg og anlegg, oljebransjen og med reiselivsutvikling, med hovedvekt på markedsføring. Blant annet har hun jobbet som markedssjef i Visit Bodø.


Da Cecilie og samboeren fikk Aksel (2) kom hjemlengselen, og hun ville tilbake til Mo i Rana hvor hun har sin familie. Nå har hun vært hos Rana Blad siden i november i fjor.

- Jeg var klar for å flytte tilbake. Byen vår har en positiv utvikling, et ønske om at ting skal skje. Det er utrolig spennende å få være med på det. Her hos oss i Rana Blad er det en vilje til å utvikle seg og å prøve ut nye ting, og det er utrolig artig å få jobbe med så mange flinke folk på Mo. Min største motivasjon er å hjelpe andre til å lykkes, sier Cecilie. 


Hvordan vi jobber

Når du benytter deg av kompetansen til Cecilie og oss andre i Rana Blad marked tar vi først et oppstartsmøte hvor vi i samarbeid ser på hvordan det jobbes i dag. Deretter tar vi en gjennomgang av målgrupper, målsetning, markedskanaler og hvordan bedriften din ønsker å fremstå. Vi utarbeider så en markedsstrategi og deretter en aktivitetsplan.

Mange prioriterer ikke markedsføring godt nok. Det ikke mange tenker på, er at det er viktig å investere i en markedsplan mens bedriften går godt. Da har du råd, du har bedre tid og alt blir så mye enklere dersom man kommer inn i en nedgangsperiode. Jo før jo bedre. La oss hjelpe deg opp og fram!

Hvordan jobbe smartere med markedsføring:

1. Historiefortelling er kjernen i markedsføringen, uansett om historiene er fortalt i en annonse, på egne hjemmesider, i sosiale medier eller annen digital eller trykt media. Hva er vi egentlig – og hva er det vi ønsker å oppnå? Hvis bedriften klarer å formulere og uttrykke det på en tydelig, troverdig og engasjerende måte har man et meget godt utgangspunkt for videre markedsplanlegging.

2. God kjennskap til markedet. Hvordan møter vi målgruppens ønsker og behov? Hvordan utvikler vi produktet/tilbudet for å møte endringer i markedet på en effektiv måte?

3. Gjør en grundig vurdering om hvilken kanal du når målgruppen din best og med hvilket budskap.

4. Jobb strukturert over året og lag en årlig aktivitetsplan som er dynamisk; da det skjer endringer i omgivelsene og spesielt innen digital markedsføring kontinuerlig.

5. Det er viktig å måle resultatene av investeringen. Vi i Rana Blad og Amedia har veldig gode rapporterings- og analysesystemer.

Kontakt oss gjerne for et møte: http://www.ranabladmarked.no/kontakt/

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet