Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skap nærhet til kunden

Annonse fra Rana Blad Marked

Kjernen i content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk, er den gode historien som kunden din har lyst til å lese.

I stedet for å bombardere kunden med tradisjonell reklame som kun forteller om produkt og pris, forteller vi om din bedrift, dine ansatte og dine produkter og tjenester på en lærerik, underholdende og engasjerende måte. Denne historiefortellingen har en verdi i seg selv, og vil få kunden til å føle et kjennskap og en lojalitet til bedriften din. Content marketing er viktig for merkevarebygging. Siden kundene føler en relasjon til din bedrift vil de gjøre deg til sin foretrukne leverandør. 

Ser kundens behov

Randi Melinda Urskog er tekstforfatter og innholdsprodusent hos Rana Blad. Hun har en bachelor innen økonomi og ledelse, der blant annet emnene foretaksstrategi, markedsføring og internasjonal markedsføring inngår. Hun har også relevant utdanning innen reklame, illustrasjon og design. Randi har jobbet mye med tekstproduksjon, blant annet som journalist. Denne erfaringen og utdannelsen gjør at hun er god på å se kundens behov i et stort perspektiv og kan bidra til å spisse budskapet slik at det treffer din målgruppe.  

Jeg har alltid elsket å skrive og ta bilder, og jeg gjør alltid mitt beste for å få fram bedriftens budskap til den rette kunden

Randi Melinda Urskog

Slik jobber vi 

Når vi skal lage en contentsak til din bedrift, har vi først et idèmøte. Deretter gjennomfører vi intervju og fotografering. Det er fint om du forbereder deg på hva du har lyst til å få fram i saken, men vi hjelper deg gjerne med gode tips. Vi har gode analysesystemer og vet hva som engasjerer kundene dine. Etter intervjuet skriver Randi en engasjerende tekst basert på dine uttalelser og det vi i fellesskap har kommet frem til at din bedrift vil dra fordeler av å presentere. 

Når saken er ferdig får du den til gjennomlesing og godkjenning før den blir publisert. Våre contentsaker publiseres på Rana Blad sin nettside, og i papiravisen hvis ønskelig. Vi er en del av et stort konsern med 64 aviser og saken kan publiseres både lokalt, regionalt og nasjonalt hvis det er et ønske. Saken blir liggende i den redaksjonelle flyten i 3 dager. Etter at saken er publisert etter avtale får du den i sin helhet til odel og eie, og kan dele den slik du vil. Hos Rana Blad får du også råd og praktisk hjelp til å dele og bruke saken i ettertid. Vi kan hjelpe deg i sosiale medier, med søkeoptimalisering og mye mer. 

Content marketing fakta

- Content marketing/innholdsmarkedsføring er satt sammen av ordene innhold og markedsføring.

- Som begrepet tilsier bruker vi innhold med høy verdi for å drive markedsføring.

- Joe Pulizzi, CEO i content marketing definerer begrepet slik:

“Content marketing er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe - med et mål om å stimulere til lønnsom kundeatferd.”

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet