Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Billigst: Tore Lundbakk og Rolf Olafsen hos Esso Deli de Luca i Langneset anbefaler 365-kortet dersom du vil ha den billigste drivstoffprisen på markedet.

Tore og Rolf tilbyr markedets beste drivstoffrabatt

Annonse fra Esso Deli de Luca

Ønsker du å spare mest mulig på drivstoff? Da gjør du lurest i å fylle opp tanken hos Esso Deli de Luca.

- En av grunnene til at vi valgte dem som samarbeidspartnere, var at Esso tilbyr de råeste drivstoffrabattene, sier bensinstasjoneier Rolf Olafsen. 

For å få den aller gunstigste rabatten må du skaffe deg et 365 mastercard. Da får du 3,65 % rabatt på prisen som står på masta. I tillegg får alle som fyller tanken hos Esso en rabatt på 34 øre pr. liter. Rolf og kollega Tore Lundbakk har selvfølgelig slike kort selv.

- Selv for oss som jobber her og driver denne bensinstasjonen er det desidert mest å spare ved å benytte 365-kortet, forteller Tore.

For å kunne ha konkurransedyktige priser i masta, settes prisene hos Esso til enhver tid i forhold til innmeldinger av konkurrentenes priser. Dette gjøres ut fra fysiske observasjoner som gjøres flere ganger daglig. Rolf har gjort regnestykkene sine, så han har grundig belegg til å underbygge sine påstander om markedets beste rabatt på drivstoff.

- Jeg har regnet ut at på fem av ukens syv dager er vi med våre gunstigste rabatter desidert billigst, kan Rolf fortelle.

Selv for oss som jobber her og driver denne bensinstasjonen er det desidert mest å spare ved å benytte 365-kortet.

Tore Lundbakk

For deg som absolutt ikke vil ha kredittkort, er Trumf et enkelt og bra alternativ. Hos Esso får du 40 øre i Trumf-bonus pr. liter drivstoff. 

- Trumf-kortet kobles jo mot ditt vanlige bankkort, så da slipper du å dra rundt på flere kort, sier Tore Lundbakk og viser hvordan den oppsparte Trumf-bonusen enkelt overføres til din bankkonto. Se link nederst i saken for mer info. 

Fakta om 365 Mastercard

- Best i test hele 10 ganger siden 2007.

- 96 øre rabatt pr liter ved en drivstoffpris på 17 kr.

- Gratis å anskaffe.

- Gratis å holde, så lenge e-faktura betales hver måned innen fristen.

- Hele beløpet du har brukt i perioden kommer på regningen, slik at du lettere kan unngå rentekostnader.

- Nominell rentesats av benyttet kreditt: 1,783 % per måned, 21,40 % per år

- Årlig effektiv rente 25,53 % per år. Dette basert på varekjøp og kontantuttak i henhold til bransjestandard på kr. 15 000, nedbetalt over 12 mnd i like store terminbeløp på kr. 1 410,78. Det vil utgjøre en kredittkostnad på kr. 1 929,41, og en samlet kredittkjøpspris på kr. 16 929, 41.

Les mer om 365-kortet og bestill her: https://365direkte.no

Overfør Trumf-bonusen til din konto på http://trumf.no

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet