Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bred enighet om godt samarbeid. Fra venstre: Terje Villmones, Åsmund Sveinunggard, Ann Kristin Svendsen og Kim Leon Sommer.

– Solgte 27 tonn flis på en dag

Kjente ansikter, lokal markedsføring og det lille ekstra. Næstby Trevare har en klar strategi, og samarbeidet med Helgelendingen og Helgelendingen Kommunikasjon (H.Kom.) har vært produktivt.

– Blant delikat kjøkkeninnredning med design av ypperste klasse og fliser i alle farger og fasonger, har vi i Næstby Trevare all grunn til å smile bredt, sier butikksjef Kim Sommer. 

– Åpningen av ny kjøkkenutstilling og fliseutstilling har vært en formidabel suksess med 3-400 besøkende. Jeg tror det er en kobling mellom åpningen og markedsføringen vi har hatt; flere har lagt merke til det som skjer og vi har nådd målgruppen vår, forteller han.

Under åpningen av kjøkkenutstillingen på nyåret ble det lagt et løp for annonsering med både video, bilder, annonser i avis og på nett. I tillegg har H. Kom. drevet deler av Næstbys kanaler på sosiale medier. På åpningsdagen for flisutstillingen ble det solgt 27 tonn flis og det ble omsatt for rundt 650 000 kroner. 

Jeg tror mange undervurderer papiravisen

Kim Sommer, butikksjef

Lokale ansikter

– Jeg tror mange undervurderer papiravisen. De store sentrale kampanjene føler vi ikke fungerer like godt som de vi har lokalt. Vi trenger en lokal vri og har brukt oss selv aktivt i markedsføringen. Det ser vi at fungerer. Når kundene ser lokale ansikter de kjenner igjen, tror vi det skaper en kobling med Næstby Trevare, mener Sommer.

– Helgelendingen har styrt mesteparten av markedsføringen. Det synes vi er veldig greit, for da har vi kunnet frigjort tid til andre ting. Dette samarbeidet har fungert meget godt, avslutter Sommer entusiastisk.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet