Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vet hele Helgeland at du fins?

Annonse fra Rana Blad Marked

Fire aviser på Helgeland er i gang med et historisk samarbeid som skal løfte hele regionen fram i lyset. Dette er et samarbeid mellom Helgelendingen, Brønnøysunds avis, Rana Blad, Helgelands Blad, destinasjonsselskapet Visit Helgeland og deg og din bedrift.

Samarbeidet bærer navnet #Helgeland, og manifesterer seg i form av et magasin med nyttig og inspirerende innhold som vil være merkevarebyggende for Helgeland som region og som opplevelsessenter. I dette magasinet er det store muligheter for å få vist fram sin bedrift i form av annonser og innholdsmarkedsføring; kommersielle artikler som forteller de gode historiene.


- Vi skal vise fram alle små og store perler på Helgeland. Det er utrolig mye spennende som foregår her, fra langt ute på ei øy i havgapet til oppe på en fjelltopp. Dette magasinet skal fortelle de gode historiene om dette på en måte som vil fenge både havfolket, fjellfolket og alle midt imellom, sier prosjektleder Cecilie Nordvik.  

Vi skal vise fram alle små og store perler på Helgeland

Cecilie Nordvik, prosjektleder

Lone Moa, markedskonsulent fra Helgelendingen, stemmer i. 

- Dette skal være et moderne, tidsriktig og appelerende magasin som skal gi reiselyst, og som gjerne skal få fastboende til å komme seg opp av sofaen og reise mer. Vi ønsker at Helgelendingene skal få en a-ha opplevelse når de leser magasinet vårt, og føle en fornyet stolthet for regionen sin, sier Lone. 

Hun mener mange små bedrifter er vanskelig å finne fram til for potensielle kunder. 

- Mange er mest opptatt av å utvikle produktet og tjenesten sin, og det er selvfølgelig viktig, men det nytter ikke all den tid man glemmer synligheten, det å gå ut med informasjon om hvor man finnes og hvordan man kan nås. 

Ved å annonsere i dette magasinet når du ut til hele Helgeland og deler av Salten. Det vil bli lagt i postkassa til alle abonnenter på Helgeland, på turistkontor, hotell, restauranter, ferger og hurtigbåter. Det vil bli digital distribusjon på Rana Blad, Helgelendingen, Brønnøysunds Avis, Helgelands Blad, Avisa Nordland og Visit Helgeland

- Flere store aktører, blant annet noen av de største festivalene, har takket ja til å være med på dette. Det viser seg at dette er et behov og noe de har ventet på, sier Lone. 

Salget av markedsføringen er altså godt igang, men det er fortsatt muligheter for å være med. Se faktaboks for kontaktinformasjon, og ta kontakt slik at du kan bli sett på hele Helgeland.

Ved å annonsere i #Helgeland når du store deler av landsdelen vår med ditt budskap
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet