Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Det er som å komme hjem

- Jeg kan spørre dem om hva som helst, de er "blid og jæv" uansett om jeg kommer med teite kjerringspørsmål, ler Gerd Lillealter som sammen med mannen Lars Eilertsen har vært fornøyde kunder hos Sentrum Auto i omtrent 20 år.

Hun synes det er veldig greit at hun kan stikke innom og få hjelp der og da, og understreker at servicen er god hele veien, fra salg til verksted. Lars er enig. 

- Er det noe vi plages med, får vi alltid en gratis sjekk. Hvis noe må fikses har det aldri kommet noen overraskende ekstrakostnader, slik man av og til kan oppleve andre steder. Og kommer jeg innom med behov for å skifte en lyspære tar de seg alltid av det med èn gang, legger han til. 


Salgssjef Daniel Kristi

Ekteparets nyeste anskaffelse er en Ford Kuga, og de er strålende fornøyd. 

- Den er utstyrt med alt Daniel (Kristensen; selger) mener man har bruk for, ler Lars og nevner i fleng; 

- Varme i ratt og frontrute, skiltleser som viser gjeldende skilt på dashbordet, vibrasjon i rattet når du nærmer deg hvitstripa, automatisk dimmer av langlys når du møter annen bil, adaptiv cruisekontroll som anpasser farten til bilen foran, og automatisk brems ved fare for kollisjon.

Gerd blir litt alvorlig når den automatiske bremsen nevnes. 

- En gang kom det en trailer mot oss i motsatt kjørefelt. Bilen bremset før jeg rakk å oppdage hva som holdt på å skje. Det var skummelt. Hadde vi ikke hatt Kuga'en da, hadde det smelt, forteller hun. 



Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet