Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

-Bilen bremset før jeg rakk å reagere

Annonse fra Sentrum Auto AS

Da Gerd Lillealter og Lars Eilertsen hadde behov for ny bil, var det en selvfølge for dem å spørre Daniel Kristensen og de andre på Sentrum Auto om råd.

Under sitt siste bilkjøp falt paret for en splitter ny Ford KUGA, med kraftig 180 hk dieselmotor og automatgir.

· Solid og tradisjonsrikt lokaleid selskap med 31 års fartstid og 12 ansatte

· Har alltid et stort og variert utvalg av nye biler på lager, for hurtig levering – uten ventetid

· Merker en økende etterspørsel etter leasing av nye biler, og har meget gode kampanjer på dette

· Har alltid kunden i fokus, og jobber under slagordet ”skaper gode opplevelser”

- Den er utstyrt med alt Daniel mener man har bruk for, sier Lars.

- Oppvarma frontrute, sier Gerd.

- Og varme i rattet, skyter Lars inn.  

Paret er opptatt av sikkerhet og komfort, og er ofte ute på lange turer. De forteller at bilen er proppet med tekniske finesser, noen av dem har de ikke skjønt omfanget av før situasjonen plutselig oppsto.

Automatisk brems

- Dette skjedde for mange måneder siden, men følelsen sitter fortsatt i. Vi er ute og kjører. Vår datter sitter i passasjersetet og min mann bak. På den svingete veien kommer plutselig en svær trailer, som den første i en rekke av flere, i høy fart mot oss. Den kutter svingen, og før jeg rekker å reagere har bilen vår oppfattet faren og bremser automatisk. Nanosekunder etterpå står jeg selv på bremsen, og rekker å svinge unna. Det er berg på den ene siden, stup på den andre og jeg ligger like inntil autovernet, forteller Gerd. Hun er tydelig preget av hendelsen. 

- Det var skikkelig ubehagelig. Helt jæklig, beskriver hun. 

Vi er opptatt av å skape trygghet hos kunden

Daniel Kristensen, Sentrum Auto

Foruten automatisk brems har bilen til Lars og Gerd blant annet adaptiv cruisekontroll som tilpasser seg farten til bilen foran, skiltleser, langlys som dimmer seg selv og vibrasjon i rattet når du nærmer deg hvitstripa. 

I tillegg til funksjoner som kan redde liv, har Kuga også behagelige finesser. 

- Når jeg har vært på nattskift, stiller jeg bilen inn på automatisk oppvarming, slik at jeg kan sette meg inn i en varm bil når jeg skal hjem. Det er også godt med en såpass høy bil som jeg faktisk kan sette meg inn i, og ikke ned i, forteller Gerd.

Fornøyde: Fra venstre Lars Eilertsen, Daniel Kristensen, Steinar Skåren og Gerd Lillealter i den nye Ford Kuga.

Begge to er svært fornøyd med bilvalget og mener de har skaffet seg en flott og sikker bil, tilpasset sitt behov. I tillegg har de en Ford Fiesta til bykjøring og korte turer. En matpakkebil, som de selv kaller den. 

- Den er lettere å parkere i byen, sier Lars. 

Mange avgjørelser som må tas

Daniel hos Sentrum Auto mener forbrukere i dag blir overøst av artikler om hvilken bil de burde kjøpe. 

- Forskjellige påstander om hva du burde og ikke burde kjøpe skaper usikkerhet i markedet. Vi vil hjelpe kunden å finne bilen som passer akkurat deres behov, ikke det behovet media har skapt. Det er mange små avgjørelser i samme avgjørelse som skal tas når man skal investere i en ny bil, og vi er opptatt av å skape trygghet hos kunden, sier Daniel.

Gerd og Lars er strålende fornøyd med kundebehandlingen hos Sentrum Auto. 

- Det er som å komme hjem. Vi kan spørre om hva som helst og får hjelp med en gang. De er alltid blide selv om jeg kommer med teite kjerringspørsmål, sier Gerd. 

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet