Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

LOKAL SHOPPING: Daglig leder i Ranaregionen Næringsforening, Trine Rimer, og administrerende direktør i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen, slår et slag for å legge handleturen til butikkene nær deg. (Foto: Mye i Media)

Kjøp julegavene lokalt!

Annonse fra Rana Blad Marked

Med kampanjen ”Handle lokalt” oppfordrer Rana Blad og Ranaregionen Næringsforening alle til å kjøpe julegavene i nærmiljøet ditt.

– Som lokalavis har vi muligheten til å sette fokus på lokal handel. Vi mener det er bra for næringslivet og for byen. Kampanjen er ment som en positiv påminnelse om å bruke byen vår. Det er ingen pekefinger, men en bevisstgjøring, understreker administrerende direktør i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen.

Det er Rana Blad som har tatt initiativ til kampanjen ”Handle lokalt”, som gjennomføres i samarbeid med næringsforeningen.

Tar andeler

– Jeg er glad for at for at lokalavisa tar initiativ til en slik kampanje. Vi har et felles engasjement i å skape en bevissthet rundt temaet, sier leder i Ranaregionen Næringsforening, Trine Rimer.

– Vi ser jo at nettet tar andeler fra lokal handel. Det er gjerne de store, internasjonale selskapene som verken bidrar med skattepenger eller til lokal samfunnsutvikling som tjener på dette. Mange butikker på landsbasis har vært nødt til å legge ned fordi nettet har erstattet de fysiske butikkene, sier Rimer.

Nettbutikkene i Norge solgte for over 21 milliarder kroner i 2017, en vekst på 13,5 prosent fra året før, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Det spås at netthandel kan vokse med opp mot 50 prosent frem til 2038, noe som tar store jafs fra omsetningen både hos sentrumshandelen og kjøpesentre.

Skal være bedre og billigere

Trine Rimer understreker samtidig at kampanjen ikke handler om at forbrukerne ikke skal være på nettet, men at de skal ha en bevissthet rundt det de kjøper.

– Det lokale tilbudet skal være så godt at kundene både får en bedre opplevelse og bedre og billigere produkter. Dessuten skal vi også være på nett, der brukerne våre er. På sikt har vi tanker om å skape et felles, digitalt vindu for den lokale handelen. Vi utvikler oss bedre sammen, sier Trine Rimer.

Kampanjen ”Handle lokalt” vil synliggjøres blant annet gjennom annonser, roll ups, buttons og snap-filter.

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet