Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli sett på nett

Annonse fra Rana Blad Marked

Mange bruker Facebook og tror det er nok. Men vet du hva? Da når du kun ut til en liten del av de potensielle kundene du har mulighet til å nå ved bruk av digital annonsering.

Vår medierådgiver Else Johansen vet hva som skal til for å gjøre deg synlig i markedet. Hun vokste opp på Ytteren i Mo i Rana og er godt kjent med det lokale næringslivet som hun har vært en del av i mange år.

- Jeg har jobbet både som selger og daglig leder. Blant annet har jeg vært i mange år i klesbutikk og sportbutikk. Jeg kjenner markedet fra innsiden. Da jeg studerte var markedsføring, strategi og analyser noe jeg brant for. Alt dette kommer godt med når jeg skal hjelpe mine kunder å nå sine mål. Jeg elsker det å få lov til å jobbe med mennesker, for det er jo det kundene mine er. Jeg er sosial og liker å snakke med forskjellige typer folk. Mitt sterke ønske er å hjelpe kunden min opp og fram, og jeg kan hjelpe til med å finne ut hva som er din målgruppe og hvordan du best treffer den, smiler hun.

Dette gjør hun ved hjelp av sin erfaring, kompetanse og ikke minst tilgang på gode verktøy.

Mitt sterke ønske er å hjelpe kunden min opp og fram

Else Johansen, medierådgiver

- Når du annonserer digitalt hos oss, på desktop, mobil eller gjennom SoMe, tar vi ut rapporter som viser antall klikk, at alle visninger du har kjøpt er brukt og at kampanjen har lykkes. Hvis for eksempel analysen viser at en firedagers kampanje ikke går som ønsket etter dag èn, kan vi ta grep som å forandre på bilde eller overskrift. Vi promoterer også kampanjer på Facebook, sier Else.

Vi på Rana Blad marked finansierer journalistikken i regionens største lokalavis. Rana Blad har totalt 22400 unike lesere pr. dag. Samtidig er vi en del av Amedia, et stort konsern med lokalaviser over hele landet. 

- Om du vil kan du annonsere i alle disse samtidig. Dette vil si at annonsering hos oss er en unik mulighet til å nå ut til et stort antall potensielle kunder som du ikke når via andre kanaler, forteller Else. 

Undersøkelser viser at folk flest har stor tillit til annonsørinnhold i sin lokalavis. Lokalavisa deler historiene fra livet som leves lokalt og byr på relevant redaksjonelt innhold. Lesermodus og budskap i et troverdig miljø skaper utvilsomt effekt for annonsører.

Vi hjelper deg med å få budskapet fram til riktig målgruppe, og kan bidra med sylskarp målretting både geografisk og demografisk. Enten din kampanje skal rettes mot menn fra Rana i alderen 20-40 år eller familier som bor i enebolig, tilpasser vi dette for deg.

Nettopp dette er det Else bistår med for deg. Rådgivning, planlegging av markedsaktiviteter og utvikling av ditt kommunikasjonskonsept skaper engasjement og genererer nye potensielle kunder. 

- Det vil også forsterke forholdet til etablerte kunder og øke kundetrafikken til deg, sier Else som ønsker deg velkommen til å ta kontakt dersom du ønsker godt innhold og kreative løsninger som engasjerer DINE kunder. 


Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet