Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi kommer gjerne heim til DEG

Annonse fra Happy Homes Beleggsenteret

Tommy Fredriksen bestemte seg i 1997 for å overta fargehandelen Beleggsenteret ved Kjell Olsen. 22 år senere handler det ikke bare om vakre hjem, men også praktiske og trygge hjem.

Bygger nytt sammen med Byggtorget

Beleggsenteret AS og Byggtorget AS bygger et nytt næringsbygg på Gruben i Mo i Rana. Arbeidet med tomten er så vidt i gang.

- Bygget er ikke satt opp enda, men det blir framtidsrettet i forhold til bransjen. Logistikk og utstilling blir på et helt annet nivå, sier daglig leder Tommy Fredriksen.

Han ser fram til å flytte inn i den nye butikken om rundt ett år.

- Vi gleder oss til å flytte inn i de nye lokalene sammen med Byggtorget. Vi tror dette blir som hånd i hanske. Her vil kundene finne spisskompetanse i ett og samme bygg, men på hvert vårt fagfelt, sier han.

Tomtearbeidene er i gang i Gruben.

Det er mange fallgruver når du skal pusse opp eller bygge nytt. En ting er hva trendene sier om interiøret. Men hvilke farger skal du velge på vegger og tak? Hvilke gulv? Hvilke planløsninger – og hva bør du ta hensyn til? Mulighetene er uendelige, og viktige. For velger du feil kan det både gi deg en ubehagelig, men også økonomisk belastning.

Beleggsenteret i Mo i Rana har fagutdannede ansatte som kjenner til alle konsekvensene, og som dermed kan gi deg råd og faglig veiledning i hvilke muligheter du har og hva du kan velge av ulike løsninger.

Setter ned team

- Vi har en interiørkonsulent. Vi har ansatte med fag- og svennebrev som maler, byggtapetserer, samt ansatte tømrer og flisleggere. Vi har for tiden to lærlinger i malerfaget. En av dem fullfører malerfaget i mars og ble før jul fast ansatt. Ved behov knytter vi også til oss rørleggere og elektrikere, slik at vi kan påta oss helentrepriser og totalrenoveringer i eksisterende bygg og i nybygg. Vi bygger også våtrom, sier daglig leder Tommy Fredriksen.

Det starter som oftest med et hjemmebesøk. Deretter setter Fredriksen ned et team med de rette fagfolkene. Slik jobber de fram bedriften beste løsningene for hver enkelt kunde.

Daglig leder Tommy Fredriksen lener seg mot det mest spennende gulvet som finnes hos Beleggsenteret; klikkvinyl med kork. – Dette gulvet gir god komfort og god demping, sier Fredriksen.

- Jeg sa jeg skulle bli best

Det er 1997, og Fredriksen har etter rundt 18 år i bransjen lyst å gjøre noe på egen hånd. Han er blitt forespurt å overtak Beleggsenteret og tar turen til banken. Han skal kjøpe Beleggsenteret.

- Da fikk jeg mange bemerkninger og spørsmål fra folk i gata, i banken og fra konkurrentene: Hvordan skal du, med dagens konkurranse, klare dette? Hva tenker du på? Typisk jantelov. Jeg svarte at jeg skulle bli best. Noe av det første jeg gjorde var å ta svennebrev i malerfaget. Deretter knyttet jeg til meg dyktige fagfolk. Uten dem hadde ikke dette vært mulig, forteller han.

Fredriksen stoppet ikke der, opptatt av fagkunnskap som han er.

- Jeg har vært med i prøvenemnda i malerfaget i flere år – og sittet i markedsrådet som styremedlem og styreleder i kjeden vår; Happy Homes. Gjennom mine verv har jeg fått god innsyn i bransjen og fagene, noe som har gitt meg kompetanse og fordeler i forhold til mine målsetninger om å være best, sier han.

Ikke bare for å bevise noe, men fordi kunnskap og håndverket som fag skaper den store forskjellen for folk.

Malerlærling André Jonassen vurderer eget malerarbeid før han fortsetter. – Jeg er egentlig tømrer, men ønsker å bli maler. Når jeg nå har fått muligheten er det bare å stå på, sier han med et smil. Beleggsenteret AS overflatebehandler ikke bare nybygg, men tar også på seg renoveringsprosjekt – som dette.
Solskjerming må til også i Nord-Norge. Beleggsenteret AS har utvalget.

- Vi er 16 ansatte. Til sammen har vi fem våtroms-sertifikat. Det vil si at vi er fem fagarbeidere i bedriften som er sertifisert etter Byggebransjens våtromsnorm til å bygge våtrom. Det er mange krav til hvordan du kan bygge et bad. Vi har opplevd å komme så sent inn i arbeidet, at vi så vidt har klart å tilfredsstille gjeldende regler og normer. Flere ganger har gulv på bad vært støpt helt flate og med sluket som høyeste punkt. Da kan vi få problemer med å tilfredsstille kravene til fall og funksjonalitet. Er ikke badet bygd i henhold til regelverket får du ikke bruksgodkjent boligen. Vi kjenner kravene og kan gi råd som gjør at våtrommene blir godkjente. Men da er det viktig at vi kommer tidlig inn i prosessen og planlegginga, slik at vi sammen oppnår det beste sluttresultat, sier han.

Forestill deg slike steiner på gulvet i dusjen; rene fotmassasjen. Beleggsenteret AS både selger – og monterer.

Fargene er tilbake

Riktig type maling og gulv hører også med til rådgivningen. Og selvsagt utføres arbeidet i tråd med den faglige standarden hvor hvert fag. I tillegg utfører vi innredningsarbeid som kjøkken, garderober, belisting og annet snekkerarbeid. Prikken over i’en er at interiørkonsulenten råder kundene med planløsninger og i farge- og innredningsvalg.

Oftest fattes beslutningene sammen med kundene – og kundene var de som bestemmer hvilke farge som ble årets farge i Happy Homes fargekart 2018.

- Kundene har kåret fargen «Bølge» til årets farge. Vi ser det er en økende tendens til mer fargebruk. Det grå og lyse tiden er ikke lenger en selvfølge, sier Fredriksen.

Butikksjef Petter Pedersen foran noe av malingen. Maling er nemlig ikke bare maling, og du bør vite hva du velger til hvilke vegger og rom. Rådene – og malingen får du her. Vi har maling fra hele fire produsenter; Jotun, Scanox (Butinox), Gjøco og Tjæralin.
Beleggsenteret tilbyr også tepper og løpere i metervis. Kantingen gjør de også.

Happy Homes er Skandinavias største faghandelskjede innenfor farge og -interiør.

Bredt utvalg innen: maling og lakk, tapeter, teppegulv, gulvbelegg, fliser, laminater, parketter, verktøy og solskjerming.  


Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet