Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

God kvalitet selger som aldri før

Annonse fra XL-BYGG Bernhard Olsen

Heltre skuffer, demping og 20 års garanti gjør at XL-BYGG Bernhard Olsen selger mer og mer av Nygård kjøkken.

- Kundene vil ha Nygård kjøkken mye på grunn av kvaliteten, sier Maria Edvardsen og Wenche Rødfjell hos XL-BYGG Bernhard Olsen.

Det handler om heltre skuffer, som holder år etter år. Det handler om forsterkede hengsler, skuffer og skapdører som aldri slamrer.

- De nye skuffene tåler opp til 50 kilo. Det er solide skap som ikke kommer flatpakket. Nygård kjøkken blir levert som sammensatte skrog, forteller Edvardsen.

Wenche Rødfjell viser hvor smidig og grasiøs karusellen i hjørneskapet er.

Trendy kjøkkendesign

Nygård får også ros for sitt design.

- Vi har Nygård kjøkken og bad i utstillingen – og arbeidsplassene våre er bygd opp av kjøkkenmoduler fra Nygård. I utstillingen har vi mikset litt for å vise mangfoldet. Vi ser vi selger mer og mer av slette profileringer. De er stilfulle og enkle, sier Edvardsen og trekker fram svartmalt eik Vangen.

- Denne har vi solgt en del av etter at vi fikk den i utstillingen, sier Rødfjell.

Kjøkkenet velges av kunde og selges til både bolig og hytter. Grått kjøkken med enkel fasettsliping er veldig i tiden, men XL-BYGG Bernhard Olsen har noe for enhver smak.

- En annen fordel med Nygård, er at du kan få malt kjøkkenet eller baderomsinnredningen i akkurat den fargen du ønsker. Det er bare at du har fargekoden og er villig til å betale litt ekstra, sier Edvardsen.

Modell Vangen; svartmalt eik og høyglans.
Kjøkkenmodellen Skog er også populær.
Det er mange smarte skuffeløsninger.

- Stolte over å selge Nygård

XL-BYGG Bernhard Olsen tegner, prisberegner, leverer og har montører som de kan sette deg som kunde i kontakt med for montering.

- Ta montering med i budsjettet når du planlegger kjøkken. Det er prikken over i’en, forteller Edvardsen.

Hun og kollega Rødfjell er stolte over å selge kjøkken og bad produsert av Nygård Trevarefabrikk AS i Mosjøen.

- Vi har solgt Nygård i nærmere 40 år. Nygård er en lokal produsent. Det er håndverk fra nord, og vi er stolte over å selge så gode produkter, sier de to.

Det er en mengde farger å velge mellom.
Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet