Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

«Midt i smørøyet» er det noe som heter – der finner du Lappheia.

Annonse fra Norbohus Bernhard Olsen AS

Lappheia er et boligfelt i landlige omgivelser og samtidig nært det du trenger i hverdagen. Her skal det totalt bygges ti eneboliger og fem tomannsboliger – for ethvert behov og ønske. De fleste av oss har en liste over kvaliteter og ønsker når vi er på utkikk etter et nytt sted å bo, både når det gjelder hus og beliggenhet.

– Her på Lappheia kan vi tilby flere alternativer nettopp fordi ønskene er så ulike og fordi vi ønsker å tilby noe for alle, sier Bjarne Nyrud, Markedsansvarlig i Bernhard Olsen AS. Bernhard Olsen AS er ansvarlig utbygger for tomannsboligene som skal oppføres.

Nytt boligfelt

Lappheia ligger i Skonseng i Rana kommune og er et helt nytt boligfelt. Det skal bygges både eneboliger og leiligheter i ulike størrelser. Her er det lagt vekt på trygge omgivelser for barn og med kort vei til barnehage, skole, fritidsanlegg, samt flotte rekreasjons– og naturområder i nærområdet, ligger alt til rette for at både barn og voksen skal finne trivsel.

Aktiviteten i boligfeltet er stor, noen boliger er allerede solgte og innflyttingsklare om kort tid, andre er under oppføring og i planleggingsfasen. - Boligfeltet begynner å ta skikkelig form og vi gleder oss til at dette nye nabolaget fylles med folk, sier Nyrud.  

Les mer om prosjektet her: Lappheia boligfelt

Med kunden i fokus

Vi vet at kundene er mange og ønskene er flere, og skal vi kunne tilby noe som treffer, så må vi være fleksible. Vi ønsker å bygge moderne boliger, utformet etter de ønsker og behov folk har, om det så er barnefamilien, eldre voksne som ønsker seg noe mer lettstelt, eller unge par i etableringsfasen, så er det er nettopp det vi har forsøkt å gjøre i dette nye boligfeltet Lappheia. Uansett hvem du er og hvilke behov du har, så blir du en del av et nytt og innholdsrikt boligområde. 

John Morten Kristiansen og Amalie Oline gleder seg til å flytte til Lappheia, sammen med søster Malin Elvira og mamma Mailen Vassvik Fjeldavli til sommeren.


Barnefamilien flytter inn

Familien Fjeldavli og Kristiansen valgte Lappheia for seg og sine barn nettopp på grunn av dette. - Vi fant ut at Lappheia er optimal for vår del. Når alles behov skal dekkes både nå og i fremtiden, blir listen over ønsker og behov etter hvert forholdsvis lang. Vi ønsket oss en ny bolig, nok plass, en bolig som barna kan vokse i, og i omgivelser som er trygge. Vi vet at behovene endres underveis og med fire soverom og stor boltreplass føler vi at vi har fått i både pose og sekk innenfor et budsjett som er akseptabelt. At også skole, barnehage og butikk ligger kun noen hundre meter unna betyr veldig mye i en hektisk hverdag, sier Kristiansen. 

At skole, barnehage og butikk ligger kun noen hundre meter unna betyr veldig mye i en hektisk hverdag, sier Kristiansen.

Den viktige planleggingen

Bjarne Nyrud understreker at når det gjelder husbygging er det tre regler som gjelder: planlegging, planlegging, planlegging. Vi ønsker at kunden skal komme inn tidlig inn i prosessen, slik at boligen blir så tilpasset kjøper som mulig.

- Vi kom tidlig inn i prosessen og har egentlig modifisert det som kan modifiseres, og har verken opplevd at det har ført til utfordringer med tanke på ferdigstillelse eller forsinkelser. Vi snakket med utbygger og fortalte hva vi ville ha annerledes, og så ble det gjort, forteller Kristiansen. 

Illustrasjon av stue i tomannsbolig.

Ønsker du å bo i Lappheia?

Vi har en lidenskap for bygging, og er stolte av å få lov til å være med å skape boliger som legger rammen rundt hjemmet, der folk skal bo og trives. Ingen prosjekter er like, men alle skal ha den samme høye kvaliteten. Vi opplever gang på gang at dialog og samarbeid med kundene våre er avgjørende.

-Vi har solgt tre leiligheter av totalt ti. Det er boliger i ulike størrelser og både over ett og to plan. Vi har 2 tomannsboliger under bygging, og starter snart med grunnmur for ytterligere en tomannsbolig. En leilighet er innflyttet og flere vil bli ferdigstilt i løpet av noen måneder. Du er velkommen til å ta kontakt for en uforpliktende prat og mer informasjon om boligene i Lappheia, avslutter Nyrud. 

Illustrasjon av kjøkken i stor leilighet

Norbohus Bernhard Olsen er engasjert i en rekke store og små boligprosjekter på Helgeland. De leverer alt fra både arkitekt- og ingeniørfaglig prosjektering, bygging og markedsføring. 

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet