Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tore elsker å vaske biler. Dette er hans beste tips

Annonse fra Esso Deli de Luca

Er du lei av å drasse fram bøtter og svamper, dra hageslangen rundt halve huset og snuble i flasker med rengjøringsmidler? Fortvil ikke. På Esso Deli de Luca kjører du rett inn, lukker porten bak deg om du vil, og rett og slett bare koser deg med bilvasken. Her finner du gode tips til hvordan din bil kan bli skinnende ren.

Tore Lundbakk har jobbet på bensinstasjon i 20 år og elsker å få biler til å skinne. Han driver Esso Deli de Luca i Langneset og på Gruben. Vi ble med Tore på en demonstrasjon i de splitter nye vaskehallene på Gruben, og det viste seg at det hele er enklere enn vi trodde. Her er alt tilrettelagt for at også du kan bli en bilvask-ekspert. 

Tore Lundbakk på Esso Deli de Luca digger å vaske bil

Fargekoder som gjør det hele enkelt

På veggen i vaskehallen henger en fullstendig brukerveiledning med fargekoder og nummerering. Følger du denne får du et skinnende flott resultat - se bildeserie lenger ned i saken. Tore har likevel noen bonustips og fun facts som er verdt å få med seg.

- For å starte vasken trenger du en kode. Denne kjøper du inne på bensinstasjonen. Lagre koden på telefonen din - for du kommer til å glemme den. Trykk inn koden og summen du vil bruke på vasken. Ikke tast inn for mye, du får ikke tilbake det som blir til overs. Hvis du skal ha en fullstendig vask kan du starte med en hundrelapp, sier Tore. 

Tips til vanskelige flekker

Før du starter bilvasken kan du sjekke om du har mye bremsestøv på felgene. Dette kan være vanskelig å fjerne. For å få det bort kan du bruke felgrens. Denne må medbringes eller kjøpes inne på bensinstasjonen. Sprayes på, og skifter farge mens den virker.

- Når den er blitt lilla er den ferdig og klar til å spyles av. Du kan gni litt først for å få bort de verste flekkene. 
Felgrensen blir lilla når den er klar til å skylles av

Dieselsøl er en annen type vanskelig flekk. Asfaltfjerneren tar lett denne, bare den får virke litt. Som navnet tilsier, fjerner den også asfalt. Tore har et tips til dem som lurer på når den er klar til å spyles av.

- Her er det ikke mengde som teller, men virketid. Etter 3-5 minutter kan du se etter de karakteristiske små svarte prikkene, det er asfalt. Kjenn på dem. Dersom de løsner har asfaltfjerneren gjort sitt. Ikke vent for lenge, da tørker de inn. 
Dieselsøl kan være gjenstridig, men Tore vet råd.

Få den til å skinne

Når du har vasket bilen er det klart for polering. Da er det viktig å sjekke først at børsten er fri for sand som kan ligge igjen fra forrige bruker.

- Kjenn etter med hendene, hvis den er myk og ren er det bare å sette igang. Kjenner du sand på børsten er det bare å spyle av den med høytrykkspyleren før du tar den i bruk.  

Etter poleringen er det tid for glansvoks. Den dufter himmelsk og gjør bilen din blank og fin.


Jeg har sånn rutine på det, og skiten er jo ikke inngrodd

Egon Svarttjønneng, taxisjåfør og dreven bilvasker

- Denne må ikke spyles av, men jeg vil anbefale det. Hvis ikke kan det bli skjolder, tipser Tore.

Han viser oss at før bilen poleres, sitter vannet “fast” og legger seg som en hinne på lakken. Etter poleringen preller det av og samler seg i store dråper. 

Etter polering preller vannet av lakken

Vær miljøbevisst

Enda en god grunn til å ta vasken hos Esso Deli de Luca, er at avfallsstoffene og kjemikaliene blir tatt vare på. De renner ned i et sandfang, hentes av sugebil fra Retura og fanges opp i et renseanlegg.

- De håndteres som farlig avfall. Etter at kjemikaliene i vaskemidlene er tørket blir de brent i et spesialforbrenningsanlegg, sier Halvar Gaustad hos Retura. 

Rutinert bilvasker

Taxisjåfør Egon Svarttjønneng vasker bilen i selvvasken på Esso Deli de Luca hver dag.

- Jeg bor like i nærheten her på Gruben. Før de åpnet her pleide jeg å vaske bilen i Langneset, men da var den jo skitten igjen før jeg kom hjem, ler han.


Egon forteller at han bruker ca. 45 kroner og 5 minutter når han vasker bilen.

- Jeg har sånn rutine på det, og skiten er jo ikke inngrodd. 
Egon Svarttjønneng jobber i bilen og vasker kontoret sitt hver dag.

Vask oftere

Tore forteller at man bør vaske bilen minimum èn gang i måneden.

- Om vinteren - helst to. Hvis du lar være å vaske bilen kan lakken bli skadet, sier han.

Og hvorfor skal man la være når det er så enkelt?  

Se bildeserie rett under her for gjennomgang av bilvasken med Tore!

Kjøp kode til selvvasken på Esso Deli de Luca

1000-kort: betal 750,- (25 % rabatt)

500-kort: betal 400,- (20 % rabatt) 

Esso Deli de Luca vil være råest på bilvask

•  5 innendørs selvvask-båser med asfaltfjerner, powerskum, polering og høytrykksvask 

•  Underspyling på 4 av båsene

•  7 stk kraftige støvsugere

•  Mattevasker i vaskehallen og oppheng for matter i selvvask

•  2 nye vaskemaskiner med asfaltfjerner, ekstra høytrykk, polering, underspyling og kraftig tørk

•  Tilbyr vaskeabonnement på maskinvask; betal en fast sum i måneden og vask så mye du vil! Last ned appen EasyCarWash og prøv selv. 

Redaksjonen i Rana Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet