Ina gjør Plura til en verdensomspennende destinasjon for grottedykkere: – Kommer flygende inn fra hele verden

Ina Therese Trælnes og produsent Marko Röhr ved inngange til Pluragrotta. - Det er helt rått, sier Trælnes om suksessen Röhr har hatt med de to første filmene i sin naturtriologi. Nå skytes store deler av siste film i serien i Rana.

Ina Therese Trælnes og produsent Marko Röhr ved inngange til Pluragrotta. - Det er helt rått, sier Trælnes om suksessen Röhr har hatt med de to første filmene i sin naturtriologi. Nå skytes store deler av siste film i serien i Rana. Foto:

DEL

I disse dager har Ina Therese Trælnes fra Visit Plura et internasjonalt filmteam på seks personer på besøk. Teamet har tatt turen til Rana for å filme i Pluragrotta som er Norges største vannfylte grottesystem.

Produsent Marko Röhr fra produksjonsselskapet Matila Röhr har blant annet bidratt i den kjente filmen Pioneer. I teamet er også folk som har jobbet med Tomb Raider og Bølgen.

Det lokale markedet for grottedykking er lite, derfor sikter Visit Plura seg ut i et verdensomspennende marked.

– Mange dykkedestinasjoner rundt om i verden ligger vanskelig til, så det at de kan ta fly til Røssvoll og kjøre en halvtime og så er de fremme, er noe grottedykkerne setter stor pris på, sier Trælnes.

Det kan bekreftes av Röhr.

– Helt ærlig, jeg var ikke forberedt på hvor fantastisk det var her. Jeg har drevet med undervannsfilming i hele verden siden 1991, og dette er et av de aller beste stedene jeg har besøkt. Her er vi nært alle fasiliteter og Ina og Jani er profesjonelle. De vet hva vi trenger og servicen er fantastisk. Men de lager for god mat. Vi eter for mye, ler han og sikter til Inas matservering og kjæresten Jani Santala.

- Helt ærlig, jeg var ikke forberedt på hvor fantastisk det var her, sier produsent Marko Røhr som filmer i Pluragrotta i forbindelse med sin naturtriologi.

- Helt ærlig, jeg var ikke forberedt på hvor fantastisk det var her, sier produsent Marko Røhr som filmer i Pluragrotta i forbindelse med sin naturtriologi. Foto:

Ifølge Trælnes er finnen Santala Skandinavias best kvalifiserte dykkerinstruktør. Han har over 3.000 grottedykk bak seg og gjør 150 sertifiseringer i året. Han kjører kurs på fulltid og er sannsynligvis den dykkeren som gjør flest dykk i året, ca. 360.

Til sommeren skal de gifte seg.

– Det blir et grottebryllup der vi skal dykke inn og gifte oss i luftkammeret. De som ikke dykker får stå ute og se det hele på storskjerm. Vi får tusen meter fiberoptisk kabel som vi legger inn for å filme, og så har vi en egen bryllupsplanlegger i Finland, smiler hun. Planleggeren er selvsagt en dykker.

Vielsen vil skje cirka 450 meter inne i grotta og på det dypeste er det omtrent 32 meter.

Kommer flygende inn fra hele verden

På gården har hun 11 overnattingsplasser for gjester.

– Tidligere hadde vi kun overnattingsbiten og kompressorrommet. Men nå har vi skaffet oss et blandesystem der vi kan fylle Nitrox 32. Vi har en svær tank på 90 tusen liter, så det er på stell. Vi har også ordnet oss leieutstyr, sånn at folk kan fly inn. Det er hovedmålgruppa vår, og det vi ønsker å markedsføre oss mot. Folk som flyr inn til Mo fra hele verden og som kommer hit for å dykke og eventuelt ta kurs. Jeg fikk senest melding fra en sveitser i går som skulle sjekke flyene hit i juli.

- Du kommer til en verden der ingen andre kan nå deg. Det er som å komme inn i blodårene til fjellet.
Slik beskriver Ina Trælnes hvordan det er å dykke i grotter.

- Du kommer til en verden der ingen andre kan nå deg. Det er som å komme inn i blodårene til fjellet. Slik beskriver Ina Trælnes hvordan det er å dykke i grotter. Foto:

Omtrent 84 prosent av de besøkende er fra utlandet.

– Sommeren blir travel, men nå har våren vårt hovedfokus. Neste fotoevent er med Pekka Tuuri som er nordisk mester i undervannsfotografi to år på rad. Ellers går det slag i slag utover.

Blodårene til fjellet

Selv tok Trælnes sitt aller første dykk i 2017.

– Du kommer til en verden der ingen andre kan nå deg. Det er en absolutt stillhet. Det er som å komme inn i blodårene til fjellet, forklarer hun.

Men det er ingen enkel oppgave å drive en destinasjon for dykkere og produksjonsselskap fra hele verden – uten internett- og mobildekning.

– Under Plurauka i fjor, kom Reidar Ryssdal fra Rana Utviklingsselskap og skulle legge noe ut på Facebook. Han ble helt paff over at det ikke var noe dekning her i det hele tatt. Da han forsto potensialet vi har, begynte han å jobbe med saken. De som er her nå for eksempel, har store prosjekter andre steder i verden. De produserer blant annet en dramaserie i Spania, og trenger derfor kontakt med omverdenen. Den beste markedsføringen er den som gjestene selv lager, når de legger ut bilder og skriver anmeldelser. Det er der du virkelig bygger grunnlaget, men det får ikke de som kommer hit gjort.

Det internasjonale filmcrewet gjør seg klare til å gå ned i Pluragrotta.

Det internasjonale filmcrewet gjør seg klare til å gå ned i Pluragrotta. Foto:

Trælnes mener løsningen ligger i en basestasjon.

– Hvis du skal ringe fra mobilen, må du kjøre 15 kilometer nedover mot E12. Det er ganske langt og til tider virker ikke nødnettet her heller, så av sikkerhetsmessige grunner er det veldig viktig. Kommunestyret har vedtatt at det skal utredes, men det som må til er et vedtak og en søknad for å få fylkeskommunale midler, men da må områdene som skal velges, prioriteres. Det at selskapene som er her må kjøre 15 kilometer for å få signal nok til å ringe for å høre hvordan det går med de andre produksjonene sine, det er helt latterlig, sier Trælnes som stadig vekk huser ulike internasjonale filmcrew på gården.

Ønsker å bidra

I dag har Kunnskapsparken Helgeland, Rana Utviklingsselskap og ordfører Geir Waage avlagt Visit Plura et besøk.

– Vi er her fordi vi ønsker å hjelpe henne som bedrift. Hun har noen utfordringer som kommunen og kommunens næringsavdeling kan være med på å legge til rette for, slik at hun kan drive opplevelsesbasert næringsliv i dalen. Men da må infrastrukturen være på plass, sier prosjektleder Torbjørn Aag fra Kunnskapsparken Helgeland og legger til:

– Hun har et produkt som vi ser har internasjonal målestokk og vi har stor tro på denne typen bedrift som er i småskala nå, men hvem vet hvor stort det blir.

Fra venstre: RU-direktør Ole Kolstad, ordfører Geir Waage, RUs Annfrid Olsen og Reidar Ryssdal, Torbjørn Aag fra Kunnskapsparken Helgeland og Ina Trælnes, Visit Plura.

Fra venstre: RU-direktør Ole Kolstad, ordfører Geir Waage, RUs Annfrid Olsen og Reidar Ryssdal, Torbjørn Aag fra Kunnskapsparken Helgeland og Ina Trælnes, Visit Plura. Foto:

For Ole Kolstad som er administrerende direktør i Rana Utviklingsselskap, er det første gang han besøker gården.

– Vi skal nå revidere strategisk næringsplan, og da må vi se på hvordan vi nyttiggjør oss et næringsliv som er utenfor sentrum. Vi er interessert i innspill og er kjent med noen utfordringer som dette med mobildekningen. Vi må se på hva vi kan bidra med for å løfte fram dekningen i disse områdene, sier Kolstad.

Mest solgt i Finland

Dykkerne har nå gått under vann og befinner seg i dypet et sted i grotta. I dag står produsent Röhr utenfor.

– Vi filmer «Tales of a sleeping giant». Det er en naturfilm, et slags drama uten mennesker og en god del av historien gjøres her. Filmen handler om en gammel myte om at fjell ikke er fjell, men sovende giganter. Og dette er den siste filmen i en trilogi som kombinerer mytologi og gammel mystikk. Vi kommer ikke med vitenskapelige fakta. Det handler mer om følelser – og musikken er veldig viktig, forklarer Röhr.

De to andre filmene i trilogien handler om vann og skog.

– Den første filmen ble solgt til 37 land, har vunnet priser i Kina og er den dokumentarfilmen som har solgt aller mest kinobilletter i hele Finland, over 200.000 solgte. Det er helt rått, sier Trælnes.

Röhr har virkelig fortapt seg i landskapet som omgir gården, og har nye planer på gang.

– Området her er så vakkert, jeg kommer tilbake. Garantert. Vi snakker allerede om å gjøre andre ting her, og mest sannsynlig kommer vi tilbake neste vinter for å filme dyreliv og fjellene her.

Fjellgården i Plurdalen er langt unna den røde løperen i Cannes, men også der er Röhr godt kjent.

– Hvor ofte ser vi deg i Cannes med champagneglasset i hånda?

– Hvert år. Det er der vi selger og kjøper, smiler han.

Ina Therese Trælnes jobber for at Visit Plura skal bli en fulltidsjobb.

Ina Therese Trælnes jobber for at Visit Plura skal bli en fulltidsjobb. Foto:

Artikkeltags