Norge innfører de strengeste reglene i verden for tungtransport: - Farlige vogntog skal bort fra norske veier

Samferdselsminister Jon Georg Dale på tungbilkontroll på Tromsdalen kontrollstasjon 15. oktober. Foto: Samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Jon Georg Dale på tungbilkontroll på Tromsdalen kontrollstasjon 15. oktober. Foto: Samferdselsdepartementet.

DEL

Tromsø-student Charlie Dan Lind (22) omkom av skadene han ble påført, etter at bilen han kjørte ble truffet et utenlandsk vogntog på E8 i Balsfjord 7. januar.

Ulykken førte til en stor debatt om sikkerheten på norske vinterveier, og flere tiltak ble satt i verk.

Tirsdag slapp samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) nyheten om at Norge innfører nye, og strengere regler for å få ned ulykkesstatistikken.

– Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og utforkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutrustning. Samtidig styrker vi kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, slik at vi får enda flere kontroller i vinterperioden. Dette er viktige tiltak i arbeidet for å øke tryggheten og framkommeligheten på norske vinterveier. Farlige vogntog skal bort fra norske veier, sier Jon Georg Dale.

Kravene til vinterdekk som nå blir innført går ut på at det er bare dekk merket med «alpesymbolet» som er godkjent på drivende og styrende aksler på tunge kjøretøy. Disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre, og at de derfor vil bidra til bedre framkommelighet, står det i en melding fra departementet.

Kravene innføres med en overgangsperiode på ett år slik at næringen får tid til å omstille seg.

– Vi ønsket en skjerping etter samme mønster som i Tyskland og Sverige, men av hensyn til trafikksikkerheten var det viktig for regjeringen å gå et steg lenger. Vi blir først i verden når kravene blir innført med virkning allerede fra 15. november 2020, sier Dale.

Gebyrene for brudd på kravene til dekk- og kjettingutrustning blir økt, og vil i større grad rette seg mot tyngre kjøretøy, som har de største utfordringer på vinterføre. Med de nye endringene vil man få gebyr. for hvert brudd, og ikke bare et gebyr for alle brudd.

– Vi vil sikre at gebyrsatsene har en forebyggende effekt. Reaksjonene ved brudd må få reelle konsekvenser for dem som ikke følger kravene. Slik det har vært fram til nå har man bare fått ett gebyr hvis man mangler fem kjettinger. Nå vil man få fem gebyrer. Vi vil også få flere kontroller, da dette er et viktig arbeid med å få farlige vogntog bort fra norske vinterveier. Derfor vil regjeringa styrke kontrollvirksomheten ytterligere i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, Dale.

Artikkeltags